Tietosuoja pähkinänkuoressa -tietosuojaopas yrityksille

TIETOSUOJAOPAS 4 2. MIKSI TIETOSUOJA ON TÄRKEÄ? Tietosuoja osana jokaisen arkea EU:n perusoikeuskirjan henkilötietojen suojaa koskevan säännöksen mukaan jokaisella on oikeus henkilötietojen suojaan. Tietojen käsittelyn on oltava asianmukaista ja sen on tapahduttava tiettyä tarkoitusta varten ja asianomaisen henkilön suostumuksella tai muun laissa säädetyn oikeuttavan perusteen nojalla. Jokaisella on oikeus tutustua tietoihin, joita hänestä on kerätty ja saada mahdolliset virheelliset tiedot oikaistuksi. Viranomainen valvoo näiden sääntöjen noudattamista. Tietosuojalla tarkoitetaan siis yksilön oikeutta omiin henkilötietoihin ja hänen yksityisyytensä suojaamista käsiteltäessä henkilötietoja. Tietosuojan merkitys kasvaa jatkuvasti digitalisoituvassa ja verkottuvassa maailmassamme. Informaatioteknologia ja digitalisoituminen vaikuttavat keskeisesti siihen, miten henkilötietoja käsitellään ja miten kunkin yksilön ja yrityksen tulisi omassa toiminnassaan tähän suhtautua. Joudumme lähes päivittäin tekemään päätöksiä siitä, mihin annamme tai emme anna itseämme koskevia tietoja. Vaikka tämä opas on erityisesti pyritty kirjoittamaan yrityksille selventämään ja auttamaan keskeisten tietosuojaan liittyvien käsitteiden ja periaatteiden ymmärtämisessä, aivan yhtä tärkeää on hahmottaa se, että tietosuoja koskee meitä kaikkia. Kyse on meidän kaikkien, sinun ja minun, lapsiemme, vanhempiemme, lastenlastemme ja isovanhempiemme tiedoista ja siitä, miten niitä käsitellään niin yhteiskunnassa kuin myös osana yritysten liiketoimintaa. Tosiasia on, ettei kukaan meistä voi enää päättää, ettei halua olla mukana verkottuneessa ympäristössä ja antaa ainakin joitakin tietoja sähköisiin palveluihin. Yhä isompi osa päivittäisestä viestinnästä ja viranomaisten hallussa olevista tiedoista on olemassa ainoastaan sähköisessä muodossa. Tietosuoja kilpailutekijänä Viime vuosien tietomurrot ja niistä aiheutuneet vahingot yrityksille ja organisaatiolle ovat olleet todella merkittäviä. Asiakkaat, olivatpa ne yritysasiakkaita tai yksityishenkilöitä, ovat viime vuosien tapahtumien seurauksena entistä kiinnostuneempia siitä, missä ja miten heidän henkilötiedoistaan huolehditaan. Asiakkaiden luottamus on monelle yritykselle olemassaolon ja menestyksen edellytys ja menetettyä luottamusta on vaikea, joskus jopa mahdotonta, rakentaa uudelleen. Tietosuoja-asetuksen perimmäisenä tarkoituksena on taata tämän luottamuksen perusedellytykset ja asettaa organisaatiolle ja yrityksille lähtökohtaiset säännöt, miten tietosuojasta tulee huolehtia. Voidaankin väittää, että tulevaisuudessa parhaiten menestyvät ne yritykset ja organisaatiot, jotka toiminnallaan onnistuvat saavuttamaan maineen tietosuojasta ja -turvallisuudesta hyvin huolehtivina toimijoina.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=