Etelä-Karjalan kauppakamari

Lappeenranta, Finland

  • Ajan­koh­tais­ta
  • Toi­min­ta
    • Toi­­min­­ta- ja vaikuttamissuunnitelma
    • Sään­nöt
    • Hal­li­tus
    • Valio­kun­nat
      • Ansio­merk­ki­va­lio­kun­ta
      • Kau­pan ja pal­ve­lua­lan valiokunta
      • Mat­kai­lu­va­lio­kun­ta
      • Kou­­lu­­tus- ja osaamisvaliokunta
      • Logis­­tiik­­ka- ja teollisuusvaliokunta
    • Twit­te­ris­tä
    • Digi­jul­kai­sut
    • Kat­sauk­set
    • Arkis­toi­dut tiedotteet
  • Jäse­nek­si
    • Mik­si jäse­nyys kannattaa?
    • Liit­ty­mis­lo­ma­ke
    • Jäsen­mak­su­tau­luk­ko
    • Jäsen­kir­je
    • Jäse­net
    • Jäsen­tun­nus
  • HHJ-kurs­­sit
  • Kou­lu­tus
  • Pal­ve­lut
    • Mak­su­ton neuvontapalvelu
    • Ulko­maan­kau­pan asiakirjat
    • Ansio­mer­kit
    • Tava­ran­tar­kas­tus
    • Väli­mies­me­net­te­ly
  • Yhteys­tie­dot
    • Palau­te
  • Ilmoit­tau­tu­mi­nen
  • English/Svenska/Deutsch
Etelä-Karjalan kauppakamari > Blo­gi

Blo­gi

Kaup­pa­ka­ma­ri­Blo­gi

Blo­giin voit kir­joit­taa jutun, jos­sa tuo­daan esiin yri­tys­ten näke­myk­siä. Jut­tu­jen tuli­si olla esi­mer­kik­si kan­nan­ot­to­ja yri­tys­ten toi­min­tae­del­lys­ten paran­ta­mi­sek­si ja elin­kei­noe­lä­män edun­val­von­nan koh­teik­si. Blo­gi­kir­joi­tus jul­kais­taan aina kir­joit­ta­jan omal­la nimel­lä ja sen jäl­keen, kun Ete­lä-Kar­ja­lan kaup­pa­ka­ma­rin edus­ta­ja on sen jul­kai­su­kel­poi­suu­den hyväksynyt.

Voit lähet­tää blo­gi­kir­joi­tuk­sen säh­kö­pos­tio­soit­tee­seen ekarjala@kauppakamari.fi

Mar­kus Laak­ko­nen 17.4.2018

VITA­MII­NIA KASVUUN

Vai­kut­taa sil­tä, että vih­doin myös Suo­men talou­des­sa tapah­tuu pal­jon posi­tii­vis­ta ja talou­den mal­li­kas­ta kas­vua ennus­te­taan tule­vil­le­kin vuo­sil­le. Myös asiak­kail­lam­me tun­tuu ole­van nyt pal­jon uusia suun­ni­tel­mia ja hyvä näin – pyö­rät pyörivät!

Finn­ve­ran rahoi­tus on tar­koi­tet­tu ”vita­mii­nik­si” ja haluam­me olla mah­dol­lis­ta­mas­sa inves­toin­tei­hin, yri­tys­kaup­poi­hin, kau­pan­ra­hoi­tuk­seen ja uusien yri­tys­ten perus­ta­mi­seen liit­ty­vien rahoi­tus­tar­pei­den kat­ta­mi­sen yhteis­työs­sä kump­pa­niem­me kans­sa. Roo­lim­me on toi­mia mah­dol­lis­ta­ja­na hyvik­si ja kan­nat­ta­vik­si arvioi­duis­sa hank­keis­sa ja uskon, että pys­tym­me tar­joa­maan asiak­kail­lem­me erin­omai­sia rat­kai­su­ja, joil­le ei tar­vit­se aset­taa kat­ta­vaa vastavakuutta.

On ilah­dut­ta­vaa, että sekä kas­va­vien että kan­sain­vä­lis­ty­vien yri­tys­ten osuus rahoi­tus­toi­min­nas­tam­me on jat­ku­vas­ti kas­va­va, ollen nyt jo 40 pro­sent­tia. Olem­me muka­na rahoit­ta­mas­sa 35 % voi­mak­kaas­ti kas­vua hake­vis­ta yri­tyk­sis­tä ja 30 % kan­sain­vä­lis­ty­viä yri­tyk­siä. Rahoi­tus­ta hae­taan nyt myös aiem­paa enem­män investointeihin.

Kulu­va­na vuon­na nos­tam­me eri­tyi­ses­ti pk-yri­tys­ten vien­ti­kau­pan rahoi­tus­tar­pei­den kat­ta­mi­sen sekä osaa­mi­sen kor­keal­le prio­ri­tee­til­le teke­mi­ses­säm­me. Tilan­ne on usein se, että asiak­kaam­me ei voi voit­taa kaup­paa itsel­leen, jos kau­pan­käyn­nis­sä ei hyö­dyn­ne­tä rahoi­tus­osaa­mis­ta ja toi­saal­ta asiak­kaan omat ris­kit voi­daan tehok­kaas­ti suo­ja­ta kau­pan­ra­hoi­tusin­stru­men­tein. Haas­tam­me­kin usein asiak­kail­tam­me kysy­mäl­lä: ”Tie­dät­te­kö, tar­joa­vat­ko kil­pai­li­jan­ne asiak­kail­len­ne mak­suai­kaa?” tai ”Kenel­lä tei­dän yri­tyk­ses­sä on lupa teh­dä kau­pan­käyn­nis­sä luottotappioita?”

Myös vah­va panos­tuk­sem­me yri­tys­kaup­po­jen ja suku­pol­ven­vaih­dos­ten mah­dol­lis­ta­ja­na jat­kuu. Vii­me vuon­na olim­me kump­pa­niem­me kans­sa rahoit­ta­mas­sa n. 1 000 yri­tys­kaup­paa ja suku­pol­ven­vaih­dos­ta. Vai­kut­taa sil­tä, että suku­pol­ven­vaih­dos­ten osal­ta usein esiin tule­vat myy­tit ostajan/jatkajan löy­ty­mi­sen han­ka­luu­des­ta tai rahoi­tuk­sen jär­jes­ty­mi­sen vai­keu­des­ta ovat yli­mi­toi­tet­tu­ja. Hyväl­lä yhteis­työl­lä näi­hin tun­tuu löy­ty­vän ratkaisut.

Muu­ta­ma vuo­si sit­ten poh­dim­me, miten pys­tym­me koh­dis­ta­maan rahoi­tuk­sem­me parem­min kas­va­vien yri­tys­ten tar­pei­siin ja vai­kut­ta­maan mah­dol­li­sim­man posi­tii­vi­ses­ti Suo­men tule­vai­suu­teen. Pää­tim­me tuol­loin aloit­taa aktii­vi­sen myyn­ti­työn yri­tyk­sil­le, jot­ka itse halua­vat kas­vaa. Yhteis­työs­sä kump­pa­niem­me kans­sa pys­tym­me tar­joa­maan pal­jon, mut­ta onnis­tu­mi­sem­me mita­taan lopul­ta ainoas­taan asiak­kai­dem­me menes­tyk­sen kautta.

Finn­ve­ran Ete­lä-Suo­men alue kat­taa Ete­lä-Kar­ja­lan, Kymen­laak­son ja Uuden­maan rahoi­tus­toi­min­nan. Alu­eel­la toi­mii 15 rahoi­tuk­sen ammat­ti­lais­ta. Haluam­me kaik­ki olla muka­na mah­dol­lis­ta­mas­sa hank­kei­ta, joil­la paran­ne­taan suo­ma­lais­ten yri­tys­ten kas­vua, kil­pai­lu­ky­kyä sekä kansainvälistymistä.

Jos meis­tä ei ole vie­lä kuu­lu­nut, niin otat­han reip­paas­ti yhteyt­tä – ker­rom­me lisää!!

Aurin­kois­ta kevät­tä ja työ­ni­loa kaikille!

Mar­kus Laakkonen
Aluejohtaja
Finn­ve­ra Oyj

 

Ris­to Kil­ju­nen 26.9.2017

Val­ta­ka­tu ja liikenne

Isol­la rahal­la on raken­net­tu Marian aukio, sen reu­naan auto­lii­ken­teel­le käy­päi­nen väy­lä ja alle pysä­köin­ti­lai­tos. Hyvä niin, sil­lä tut­ki­muk­sen mukaan tämä Val­ta­ka­dun pät­kä on kes­kus­tan kuu­min kauppapaikka.

Val­ta­ka­tu on nimen­sä mukai­ses­ti ollut kau­pun­kim­me val­ta­väy­lä län­nes­tä itään. Sitä pit­kin on ajet­tu kes­kus­taan kau­poil­le. Nyt inves­toin­tien jäl­keen tuo väy­lä halu­taan kat­kais­ta. Perus­tei­na on mai­nit­tu, että autot eivät sovi Marian aukiol­le ja että pysä­köin­ti­lai­tok­sia on riittävästi.

Ajat­te­len toi­sin. Pitäi­sin ajo­väy­län auki. Lii­ken­ne ei kul­ki­si aukiol­la vaan siis­tis­ti sen reu­nas­sa. Olen­nais­ta on, että väy­lä toi­si auto­ja kes­kus­tan pysä­köin­ti­lai­tok­siin, eri­tyi­ses­ti Marian aukion alle. Kes­kus­ta ja sen upea aukio sai­si­vat ansait­se­man­sa elämän!

Jos Val­ta­ka­tu kat­kais­taan, niin auto­lii­ken­ne kään­tyy Kaup­pa­ka­tua ylös eikä siel­tä aina­kaan turis­ti kovin hel­pos­ti kes­kus­taan enää osaa. Pahim­mas­sa tapauk­ses­sa hän ajaa takai­sin kuutostielle.

Toi­saal­ta kuu­tos­tiel­tä tule­van turis­tin pitäi­si pääs­tä kään­ty­mään suo­raan Kaup­pa­ka­dul­ta Marian aukion park­kiin ja aukiol­le kahvittelemaan.

Val­ta­ka­dun läpia­joa ei siis pidä sot­kea van­han­ai­kai­seen haluun pysä­köi­dä kau­pan oven eteen.

Pide­tään vaan Val­ta­ka­tu auki. Se ei mak­sa mitään. Jos lii­ken­ne sit­ten­kin vähen­täi­si kes­kus­tan elin­voi­maa, niin katu voi­daan kyl­lä sul­kea myö­hem­min­kin. Sekään ei mak­sa mitään.

Eikös täs­sä ole kaup­pa­ka­ma­ril­le­kin vai­kut­ta­mi­sen paikka.

 

Juha­ni Sir­kiä 13.6.2016

Sai­maa on mat­kai­lu­mark­ki­noin­nil­le mahdollisuus

Lap­peen­ran­nan  stra­te­gia­suun­nit­te­lus­sa nousee lähes poik­keuk­set­ta aina vah­vu­dek­si vesis­tö ja sen tuo­mat mah­dol­li­suu­det.  Euroo­pan nel­jän­nek­si suu­rin vesis­tö Sai­maa tar­jo­aa­kin erin­omai­set mah­dol­li­suu­det kehit­tää mat­kai­lua maakunnassamme.

Sai­maan ja eri elin­kei­no­jen yhteen­so­vit­ta­mi­ses­sa  riit­tää kui­ten­kin haas­tet­ta.  Pelk­kien slo­ga­nei­den peräs­sä tän­ne ei tule kukaan eli tar­vi­taan nykyis­tä kon­kreet­ti­sim­pia elä­mys­tuot­tei­ta tai vaik­ka­pa vain rau­hai­san mök­ki­lo­mai­lun mah­dol­li­suuk­sien tar­jon­taa kan­sain­vä­li­sil­le koh­de­ryh­mil­le, mut­ta koti­maan turis­ti­vir­to­ja unohtamatta.

Sai­maan alu­een mat­kai­lun kär­ki­tuot­tei­ta ovat olleet vii­me vuo­det perin­tei­set jär­vi­ris­tei­lyt, mut­ta sii­hen se sit­ten on jää­nyt­kin.  Näi­den­kin tuot­tei­den tar­jon­nas­sa on jämäh­det­ty ja toteu­te­taan muu­ta­mia tee­ma­ris­tei­ly­jä lukuu­not­ta­mat­ta aina saman kaa­van mukaan.   Esi­mer­kik­si lai­va­mat­kaa vaik­ka­pa Lap­peen­ran­nas­ta Savon­lin­naa ei näh­dä kan­nat­ta­va­na, mut­ta onko sitä kos­kaan kun­nol­la edes tuot­teis­tet­tu ja mark­ki­noi­tu­kaan?  Mie­les­tä­ni ei.

Sai­maan alu­een mat­kai­lun edis­tä­mi­sen yksi ja mer­kit­tä­vin kom­pas­tus­ki­vi  alue­mat­kai­lun aidon tulos­vas­tuul­li­sen joh­ta­jan puut­tu­mi­nen.   Toi­se­na pal­ve­lu­tuot­ta­jien puu­te,  mikä on myös syy läpi­vuo­ti­sen toi­min­nan puut­tu­mi­seen..  Kesä koe­taan lian lyhyek­si ja tal­vi mah­do­to­mak­si.  Kol­mas on vain nimel­li­nen  yhteis­työn mat­kai­lu­vir­to­jen tän­ne saavuttamiseksi.

Sai­maan alu­eel­la on kaik­ki edel­ly­tyk­set monin­ker­tais­taa ympä­ri­vuo­ti­nen mat­kai­li­ja­mää­rää, mut­ta riit­tä­vän dis­ku­tee­ra­raa­mi­sen jäl­keen oli­si kää­rit­tä­vä hihat ja ryh­dyt­tä­vä yhdes­sä töi­hin ja kat­sot­ta­va sen jäl­keen onnis­tut­tiin­ko vai ei.  Ensim­mäi­ses­sä vai­hees­sa pitäi­si kaik­kien unoh­taa oma etu ja väli­tön tulos.  Sai­maan seu­dun tun­ne­tuk­si tule­mi­sen ja mat­kai­li­ja­vir­to­jen kas­vaes­sa niis­tä hyö­ty­vät myö­hem­min kaikki.

Sai­maan seu­dus­ta puhut­taes­sa ei rii­tä, että teem­me työ­tä asian eteen vain Ete­lä-Kar­ja­las­sa.  Koko ete­läi­sen Sai­maan vesis­tö­alu­een kau­pun­git on syy­tä saa­da aitoon yhteis­työ­hön teke­mi­sis­sä ja näkymisissä..

Mat­kai­lu­tuot­tei­ta voi­si­vat olla esi­mer­kik­si ris­tei­ly­jen ohel­la moni­puo­li­nen liik­ku­mi­nen opas­tet­tu­na tai oma­toi­mi­se­na, ruo­ka­ret­ket, ja loma-asu­mi­nen pal­ve­lui­neen.  Mitä enem­män voim­me saa­da aikaan per­he­mat­kai­lua, niin sitä parem­pi on mat­kai­lue­lin­kei­noe­lä­mäm­me tule­vai­suus.  Mikään ei kui­ten­kaan estä alu­een kau­pun­ke­ja kun­tia eri­kois­tu­mis­ta esi­mer­kik­si  Vih­reä ja ener­gi­nen Las­ten Lap­peen­ran­ta, Lii­kunn­nan Imat­ra, Kult­tuu­rin Savon­lin­na ja Hyvän ruu­an Mik­ke­li jne.  Mei­dän ei tule hakea mal­lia muil­ta, vaan raken­taa brän­dim­me ja pal­ve­lut omis­ta läh­tö­koh­dis­ta kes­tä­väl­le pohjalle.

Roh­keus heit­täy­tyä isoi­hin haas­tei­siin on meis­tä itses­tä kiinni.

Juha­ni Sirkiä

Lap­peen­ran­nan kes­kus­ta-alu­een raa­din pj.

 

  • Email
  • Facebook
  • Flickr
  • LinkedIn
  • Phone
  • YouTube

: +358 40 351 8480
: ekarjala@kauppakamari.fi

© 2025 · Etelä-Karjalan kauppakamari · Raatimiehenkatu 20 A, 53100 Lappeenranta

rekisteriseloste · käyttöehdot · tietosuojaseloste · evästekäytännöt
Käytämme evästeitä sivuston käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Hyväksymällä tämän sivusto toimii kaikilla päätelaitteilla - vaakaan tai pystyyn. Klikkaamalla “OK”, sallit myös keksien käytön ja sivuston sujuvan toiminnan.OKEn hyväksyEvästekäytännöt