Etelä-Karjalan kauppakamari

Lappeenranta, Finland

  • Ajan­koh­tais­ta
  • Toi­min­ta
    • Toi­­min­­ta- ja vaikuttamissuunnitelma
    • Sään­nöt
    • Hal­li­tus
    • Valio­kun­nat
      • Ansio­merk­ki­va­lio­kun­ta
      • Kau­pan ja pal­ve­lua­lan valiokunta
      • Mat­kai­lu­va­lio­kun­ta
      • Kou­­lu­­tus- ja osaamisvaliokunta
      • Logis­­tiik­­ka- ja teollisuusvaliokunta
    • Twit­te­ris­tä
    • Digi­jul­kai­sut
    • Kat­sauk­set
    • Arkis­toi­dut tiedotteet
  • Jäse­nek­si
    • Mik­si jäse­nyys kannattaa?
    • Liit­ty­mis­lo­ma­ke
    • Jäsen­mak­su­tau­luk­ko
    • Jäsen­kir­je
    • Jäse­net
    • Jäsen­tun­nus
  • HHJ-kurs­­sit
  • Kou­lu­tus
  • Pal­ve­lut
    • Mak­su­ton neuvontapalvelu
    • Ulko­maan­kau­pan asiakirjat
    • Ansio­mer­kit
    • Tava­ran­tar­kas­tus
    • Väli­mies­me­net­te­ly
  • Yhteys­tie­dot
    • Palau­te
  • Ilmoit­tau­tu­mi­nen
  • English/Svenska/Deutsch
Etelä-Karjalan kauppakamari > tapahtumat > Elin­kei­noe­lä­män liikennehankelistaus

Julkaistu: 14.8.2020

Elin­kei­noe­lä­män liikennehankelistaus

Elin­kei­noe­lä­män liikennehankelistaus

Ete­lä-Kar­ja­lan kaup­pa­ka­ma­rin logis­tiik­ka-ja teol­li­suus­va­lio­kun­ta on laa­ti­nut yri­tys­ten kan­nal­ta kes­kei­sis­tä tule­vis­ta infra­hank­keis­ta ajan­ta­sai­sen lis­tauk­sen. Se on osa kaup­pa­ka­ma­ri­ryh­män val­ta­kun­nal­lis­ta ja yhteis­tä edun­val­von­nan lii­ken­ne­han­ke­luet­te­loa. Sisäl­töä käy­te­tään infra­hank­kei­den edunvalvontaan.

Ete­lä-Kar­ja­lan liikennehankelistaus

Pää­tiet
Val­ta­tie 6 kuu­luu maan­tei­den pää­väy­liin. Sen kes­kei­siä kehit­tä­mis­toi­men­pi­tei­tä ovat nykyi­sen neli­kais­tai­sen tien muut­ta­mi­nen moot­toriliikennetieksi rin­nak­kais­tie­jär­jes­te­lyi­neen (Lap­peen­ran­ta-Imat­ra ‑väli, 39 km), tien paran­ta­mi­nen moot­to­ri­lii­ken­ne­tie­nä Kou­vo­laan saak­ka sekä Imat­ra-Joen­suu ‑välin pal­ve­lu­ta­son pa­rantaminen vai­heit­tain ohi­tus­kais­ta- ja liit­ty­mä­jär­jes­te­lyin. Val­ta­tie 13 on tär­keä raja­lii­ken­teen ja teol­li­suu­den kuljetusreit­ti. Väli Lap­peen­ran­ta-Nui­ja­maa tar­vit­see raja­lii­ken­teen vuok­si paran­nus­toi­men­pi­tei­tä lii­ken­teen suju­vuu­den ja turval­lisuuden takaa­mi­sek­si. Val­ta­tien 14 roo­li koros­tuu Parik­ka­lan raja-ase­man kansainvälis­tymisen ja Ete­lä-Savoon suun­tau­tu­van lii­ken­teen kas­vun myö­tä. Tiel­le tar­vi­taan lisää tur­val­li­sia ohi­tus­mah­dol­li­suuk­sia ja mer­kittäviä tie­tek­nis­ten omi­nai­suuk­sien paran­ta­mi­sia.  Val­ta­tie 26 ja maan­tie 387 muo­dos­ta­vat lii­ken­ne­käy­tä­vän ja kes­ke­nään vaih­toeh­toi­sen rei­tin Lap­peen­ran­nan ja Hami­nan sekä laa­jem­min itäi­sen Suo­men ja pää­kau­pun­ki­seu­dun välil­lä E18- tien (val­ta­tien 7) kaut­ta sekä vien­ti­kau­pan kan­nal­ta mer­kit­tä­vän rei­tin Kot­ka-Hami­na ‑sata­maan.

Rautatiet
Ete­lä-Kar­ja­lan läpi kul­kee rau­ta­tei­den pää­väy­liin kuu­lu­va Karja­lan rata. Par­hail­laan paran­ne­taan välin Luu­mä­ki-Jout­se­no pal­ve­lu­ta­soa, kor­ja­taan ja raken­ne­taan sil­to­ja sekä raken­ne­taan kak­sois­rai­de Jout­se­non ja Imat­ran välil­le. Tava­ra- ja hen­ki­lö­lii­ken­teen toiminta­edellytysten tur­vaa­mi­nen edel­lyt­tää seu­raa­vak­si ns. kol­mio­rai­teen raken­ta­mis­ta Imat­ral­le, säh­köis­te­tyn kak­sois­rai­teen toteu­tus­ta välil­le Imatra–valtakunnan raja, Lau­rit­sa­lan rata­pi­han piden­tä­mis­tä sekä kak­sois­rai­teen raken­ta­mi­sen koko Luumäki–Imatra ‑välil­le.  Imatra–Joensuu ‑rata­vä­lin nopeus­ra­joi­tuk­sen tär­kein mää­rit­tä­vä teki­jä on taso­ris­teyk­set, joi­den pois­to on ehdo­ton edel­ly­tys no­peuden nos­tol­le. Venä­jäl­le suun­tau­tu­van rai­de­lii­ken­teen pal­ve­lu­ta­son parantami­seksi tär­keä han­ke on Vai­nik­ka­lan rata­pi­han paran­ta­mi­nen. Pit­kän aika­vä­lin kehit­tä­mis­hank­kee­na on ratayh­tey­den oikai­su Hel­sin­kiin (Kou­vo­la-Por­voo).

Sai­maan vesiliikenne
Ope­raat­to­rit ja varus­ta­mot odot­ta­vat alusin­ves­toin­tei­hin­sa pikai­sia pää­tök­siä kana­van kehit­tä­mi­ses­tä, kos­ka alus­ka­lus­to ikään­tyy ja vuon­na 2024 tulee voi­maan pai­no­las­ti­ve­sia­se­tus, min­kä jäl­keen nykyi­sel­lä kalus­tol­la ei voi­da enää lii­ken­nöi­dä. Nämä sei­kat puo­les­taan edel­lyt­tä­vät kana­van sul­ku­jen piden­nys­tä ja kana­van vedenpin­nan nostoa.

Lentokenttä
Lap­peen­ran­nan len­to­ken­täl­lä on erit­täin suu­ri mer­ki­tys maakun­nan mat­kai­lul­le. Tavoit­tee­na on yhä uusien kansainvä­listen suo­rien len­to­reit­tien avaa­mi­nen ja char­ter-len­to­jen luku­mää­rän kas­vat­ta­mi­nen. Kehit­tä­mis­toi­mia ovat ylei­sö­pal­ve­lu­ti­lo­jen remon­toi­mi­nen, kii­to­tien uudel­leen­pääl­lys­tä­mi­nen sekä len­non­joh­to­tor­nin saneeraus.

Koontilistaus
Vuo­det 2020–2032 (perus­te­lut edel­lä tekstiosassa):
‑Val­ta­tie 6 moottoriliikennetie-status
‑Sai­maan kana­van sul­ku­jen pidennys
‑Kar­ja­lan rata (Imat­ran kol­mio­rai­de, säh­köis­tet­ty kak­sois­rai­de Imatra–valtakunnan raja, Lau­rit­sa­lan rata­pi­han piden­tä­mi­nen ja kak­sois­rai­de Luumäki–Imatra, Imat­ra-Joen­suu pal­ve­lu­ta­son nosto)
‑Raja­lii­ken­teen väy­lät (Imat­ran raja-ase­man kan­sain­vä­li­nen rai­de­lii­ken­nes­ta­tus ja Parik­ka­lan raja-ase­man kansainvälistäminen)
‑Val­ta­tie 13 perusparannus
‑Val­ta­tie 26 ja maan­tien 387 muo­dos­ta­ma lii­ken­ne­käy­tä­vä (Kot­ka-Hami­na ‑sata­ma ja E18)
‑Lap­peen­ran­nan lentokenttä
‑Vai­nik­ka­lan ratapiha
Vuo­den 2032 jäl­keen (perus­te­lut edel­lä tekstiosassa):
‑Kak­sois­rai­de Luumäki–Vainikkala ja Luu­mäen kolmioraide
‑Oiko­ra­ta Kouvola–Porvoo–Helsinki

Hyväk­syt­ty Hal­li­tuk­sen Jäsen (HHJ) ‑kurs­si syk­sy 2020
Asian­tun­ti­ja-artik­ke­lit eJä­sen­kir­je 17.6.2020

Kategoriassa: tapahtumat, tiedotus

Lue toi­min­nas­tam­me

Etelä-Karjalan elinkeinostrategia 2024

Toiminta- ja vaikuttamissuunnitelma 2025

Keskuskauppakamarin ansiomerkit

Keskuskauppakamari
  • Email
  • Facebook
  • Flickr
  • LinkedIn
  • Phone
  • YouTube

: +358 40 351 8480
: ekarjala@kauppakamari.fi

© 2025 · Etelä-Karjalan kauppakamari · Raatimiehenkatu 20 A, 53100 Lappeenranta

rekisteriseloste · käyttöehdot · tietosuojaseloste · evästekäytännöt
Käytämme evästeitä sivuston käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Hyväksymällä tämän sivusto toimii kaikilla päätelaitteilla - vaakaan tai pystyyn. Klikkaamalla “OK”, sallit myös keksien käytön ja sivuston sujuvan toiminnan.OKEn hyväksyEvästekäytännöt