Etelä-Karjalan kauppakamari

Lappeenranta, Finland

  • Ajan­koh­tais­ta
  • Toi­min­ta
    • Toi­­min­­ta- ja vaikuttamissuunnitelma
    • Sään­nöt
    • Hal­li­tus
    • Valio­kun­nat
      • Ansio­merk­ki­va­lio­kun­ta
      • Kau­pan ja pal­ve­lua­lan valiokunta
      • Mat­kai­lu­va­lio­kun­ta
      • Kou­­lu­­tus- ja osaamisvaliokunta
      • Logis­­tiik­­ka- ja teollisuusvaliokunta
    • Twit­te­ris­tä
    • Digi­jul­kai­sut
    • Kat­sauk­set
    • Arkis­toi­dut tiedotteet
  • Jäse­nek­si
    • Mik­si jäse­nyys kannattaa?
    • Liit­ty­mis­lo­ma­ke
    • Jäsen­mak­su­tau­luk­ko
    • Jäsen­kir­je
    • Jäse­net
    • Jäsen­tun­nus
  • HHJ-kurs­­sit
  • Kou­lu­tus
  • Pal­ve­lut
    • Mak­su­ton neuvontapalvelu
    • Ulko­maan­kau­pan asiakirjat
    • Ansio­mer­kit
    • Tava­ran­tar­kas­tus
    • Väli­mies­me­net­te­ly
  • Yhteys­tie­dot
    • Palau­te
  • Ilmoit­tau­tu­mi­nen
  • English/Svenska/Deutsch
Etelä-Karjalan kauppakamari > tiedotus > Asian­tun­ti­ja-artik­ke­lit eJä­sen­kir­je 8.2.2021

Julkaistu: 3.2.2021

Asian­tun­ti­ja-artik­ke­lit eJä­sen­kir­je 8.2.2021

Asian­tun­ti­ja-artik­ke­lit

eJÄ­SEN­KIR­JE 8.2.2021

Artik­ke­li 1
TYÖ­MAT­KA­LII­KEN­TEEN LUON­TOI­SE­TU­JEN  MUUTOKSET

Artik­ke­li 2
MITÄ KAN­NAT­TAA OTTAA HUO­MIOON VUO­DEN 2020 TILINPÄÄTÖKSESSÄ

Artik­ke­li 3
BREXIT JA VEROTUS

Artik­ke­li 4
BREXIT JA TAVA­ROI­DEN VAA­TI­MUS­TEN­MU­KAI­SUUS VIENNISSÄ

Artik­ke­li 1

Työ­mat­ka­lii­ken­teen luon­toi­se­tu­jen muutokset

Lii­ken­teen vero­tuk­sen uudis­ta­mis­ta sel­vit­tä­vän työ­ryh­män teh­tä­vä­nä on arvioi­da lii­ken­teen nykyi­sen vero­jär­jes­tel­män toi­mi­vuut­ta ja vai­ku­tuk­sia ilmas­to­ta­voit­tei­den ja val­tion­ta­lou­den kan­nal­ta. Työ­ryh­mä antoi elo­kuus­sa eril­li­sen väli­ra­por­tin luon­toi­se­tu­jen vero­muu­tok­sis­ta ja sii­hen liit­ty­vä lain­sää­dän­tö on tul­lut voi­maan 1.1.2021 alkaen.

Työ­suh­de­mat­ka­lip­pu 1.1.2021 alkaen

Työ­suh­de­mat­ka­lip­pu on vero­va­paa etu 3 400 euroon asti. Aikai­sem­pi työ­suh­de­mat­ka­li­pun 300–740 euron väli­nen vero­na­lai­nen osuus pois­tui. Edun olles­sa alle 750 euroa työ­nan­ta­jan ei tar­vit­se sel­vit­tää työn­te­ki­jän todel­li­sia asun­non ja työ­pai­kan väli­siä mat­ka­kus­tan­nuk­sia. Yli 750 euron työ­suh­de­mat­ka­lip­pu on vero­va­paa vain todel­lis­ten asun­non ja työ­pai­kan välis­ten mat­ka­kus­tan­nus­ten osal­ta. Vero­va­paus kos­kee vain hen­ki­lö­koh­tai­sia matkalippuja.

Vero­va­paus sovel­tuu vain työ­nan­ta­jan anta­miin mat­ka­lip­pui­hin. Jos pal­kan­saa­ja ostaa lipun itse ja työ­nan­ta­ja mak­saa hänel­le lipun hin­nan tai osan sii­tä, työ­nan­ta­jan mak­sa­ma osuus on koko­naan palkkaa.

Vero­vel­vol­li­sel­le ei syn­ny asun­non ja työ­pai­kan väli­sis­tä mat­kois­ta vähen­net­tä­viä mat­ka­kus­tan­nuk­sia sil­tä osin kuin hän on saa­nut vero­va­paa­ta lip­pue­tua. Saa­tu pol­ku­pyö­räe­tu vähen­tää vero­va­paan työ­suh­de­mat­ka­li­pun 3 400 euron maksimimäärää.

Pol­ku­pyö­räe­tu 1.1.2021 alkaen

Työ­nan­ta­jan tar­joa­ma pol­ku­pyö­räe­tu on vero­va­paa etu 1 200 euroon saak­ka vuo­des­sa. Vero­tusar­voon las­ke­taan arvon­li­sä­ve­rol­li­nen han­kin­ta­hin­ta vii­del­le vuo­del­le jaet­tu­na, pää­oman kor­ko ja vuo­sit­tai­set huolto‑, kor­jaus- ja muut käyt­tö­kus­tan­nuk­set. Vero­va­paan edun kri­tee­ri­nä on se, että pol­ku­pyö­rän omis­tus säi­lyy työ­nan­ta­jal­la. Pol­ku­pyö­räe­dun voi saa­da myös säh­kö­pol­ku­pyö­räs­tä. Säh­kö­pol­ku­pyö­rä voi olla varus­tet­tu­na enin­tään 250 watin tehoi­sel­la säh­kö­moot­to­ril­la, joka toi­mii vain pol­jet­taes­sa ja kyt­key­tyy toi­min­nas­ta vii­meis­tään nopeu­den saa­vut­taes­sa 25 kilo­met­riä tunnissa.

Työ­nan­ta­jan osta­ma pol­ku­pyö­rä voi olla kal­liim­pi­kin kuin 1 200 euroa, kos­ka 1 200 euron edun vuo­sit­tai­ses­sa vero­va­pau­des­sa ote­taan huo­mioon pol­ku­pyö­rän käyt­tö­ai­ka. Han­kin­ta­hin­taan lue­taan pyö­rään kiin­teäs­ti kuu­lu­vat varus­teet (valot, luki­tus, nas­ta­ren­kaat). Myös pyö­räi­ly­ky­pä­rä lue­taan osak­si pyö­rän han­kin­ta­hin­taa. Vero­hal­lin­non ohjees­sa käyt­tö­ajak­si on mai­nit­tu vii­si vuot­ta. Vuo­sit­tai­set kulut saa­daan las­ket­tua seu­raa­val­la tavalla:

Pyö­rän han­kin­ta­hin­ta varus­tei­neen, johon lisä­tään pää­oman vuo­tui­nen kor­ko, jae­taan 5 vuo­del­la. Näin saa­daan vuo­tui­set pää­oma­kus­tan­nuk­set. Jos työ­nan­ta­ja mak­saa myös pyö­rän huolto‑, kor­jaus- yms. kulu­ja, lisä­tään niis­tä aiheu­tu­neet kus­tan­nuk­set pää­oma­kus­tan­nuk­siin. Huol­to- ja kor­jaus­kus­tan­nus­ten raha-arvo on 20 euroa kuu­kau­des­sa tai sitä alem­mat todel­li­set kus­tan­nuk­set. Saa­tu sum­ma on edun vuo­siar­vo. Kuu­kausit­tain käy­tet­tä­vä arvo saa­daan jaka­mal­la vuo­siar­vo käyttökuukausilla.

Koron mää­rä­nä käy­te­tään val­tio­va­rain­mi­nis­te­riön puo­li­vuo­sit­tain vah­vis­ta­maa perus­kor­koa. Koron las­ken­nas­sa pää­oma-arvo pie­ne­nee vuo­sit­tain pyö­räs­tä teh­ty­jen pois­to­jen määrällä.

Mikä­li yri­tys hank­kii työ­suh­de­pol­ku­pyö­rän lea­sing­so­pi­muk­sel­la, pol­ku­pyö­räe­dun luon­toi­se­tuar­vo työn­te­ki­jän vero­tuk­ses­sa on työ­nan­ta­jal­le aiheu­tu­va kus­tan­nus (leasingmaksu/kk) vähen­net­ty­nä lea­sing-yhtiöl­le mak­se­tuil­la toi­mis­to­ku­luil­la. Myös käyt­tö­kus­tan­nuk­set, esi­mer­kik­si huol­lot ja kor­jauk­set, ote­taan huo­mioon edun arvossa.

Saa­tu pol­ku­pyö­räe­tu pie­nen­tää työ­suh­de­mat­ka­li­pun mak­si­min vero­va­paan 3 400 euron määrää.

Säh­kö­au­ton luon­toi­se­tuar­von alennus

Täys­säh­kö­au­to­jen vapaan autoe­dun ja käyt­tö­etu­na anne­tun autoe­dun vero­tusar­voa las­ke­taan 170 euroa kuu­kau­des­sa vuo­si­na 2021–2025. Vapaas­sa täys­säh­kö­au­toe­dus­sa on lisäk­si 120 euron alen­nus käyt­tö­kus­tan­nuk­sis­ta vero­tusar­voa laskettaessa.

Säh­kö­au­ton latausetu

Työ­nan­ta­jan tar­joa­ma säh­kö­au­ton tai hybri­di­au­ton latause­tu vapau­te­taan väliai­kai­ses­ti veros­ta vuo­si­na 2021–2025. Vero­va­paus kos­kee lataa­mis­ta työ­pai­kal­la tai jul­ki­ses­sa lataus­pis­tees­sä. Vero­va­paas­ti ladat­ta­va auto voi olla käyt­tö­etuau­to tai työn­te­ki­jän oma auto. Vero­va­paus ei kos­ke koto­na tapah­tu­vaa lataamista.

Vapaan autoe­dun olles­sa kysees­sä työ­nan­ta­ja voi kus­tan­taa lataus­säh­kön eikä sii­tä syn­ny eril­lis­tä etua, sil­lä vapaan autoe­dun arvoon sisäl­tyy myös auton käyt­tö­voi­ma­kus­tan­nus­ten arvo. Työ­nan­ta­ja voi mak­saa myös vapaa­seen autoe­tuun liit­ty­vän täys­säh­kö­au­ton koto­na tapah­tu­van latauk­sen vero­va­paas­ti, jos latauk­seen kulu­neen säh­kön osuus on luo­tet­ta­vas­ti sel­vi­tet­tä­vis­sä eril­li­sel­lä mittauslaitteella.

Säh­kö­au­ton latauslaite

Vuo­des­ta 2021 alkaen työ­suh­de­säh­kö­au­ton koti­la­taus­lai­te kat­so­taan osak­si työ­suh­deau­ton lisä­va­rus­tei­ta ja vero­te­taan osa­na autoe­tua kuten muut­kin lisä­va­rus­teet. Lisä­va­rus­tei­den han­kin­ta­hin­nat ja asen­nus­kus­tan­nuk­set lisä­tään auton uus­han­kin­ta­hin­taan sil­tä osin kuin nii­den yhteen­las­ket­tu arvo ylit­tää 850 euroa. Lisä­va­rus­tee­na käsit­te­lyn edel­ly­tyk­se­nä on, että lataus­lait­teen omis­tus säi­lyy työ­nan­ta­jal­la. Jos lataus­lait­teen omis­tus siir­tyy työn­te­ki­jäl­le, tulee koko lataus­lait­teen käy­väs­tä suo­rit­taa vero.

Juk­ka Koivumäki
veroasiantuntija
Hel­sin­gin seu­dun kauppakamari

Artik­ke­li 2

Mitä kan­nat­taa ottaa huo­mioon 2020 tilinpäätöksessä?

Taka­na on poik­keuk­sel­li­nen vuo­si, joka vai­kut­taa myös tilin­pää­tös­ten laa­din­taan. Eri­tyis­tä huo­mio­ta tulee kiin­nit­tää muun muas­sa omai­suu­den arvos­ta­mi­seen, tilin­pää­tös­pe­ri­aat­tei­siin, tilin­pää­tök­sen jäl­kei­siin tapah­tu­miin sekä mah­dol­li­seen voi­ton­ja­koon. Var­sin­kin pie­nem­pien yri­tyk­sen joh­don on nyt jos kos­kaan otet­ta­va tilin­pää­tök­sen laa­din­nas­sa kan­taa tilin­pää­tök­ses­sä esi­tet­tä­viin tietoihin.

Jat­ku­vuu­den periaate

Tulos­las­kel­maa ja taset­ta tar­kas­tel­les­saan luki­jan tulee voi­da uskoa, että toi­min­ta jat­kuu vähin­tään seu­raa­van tili­kau­den. Osal­la toi­mia­lo­ja on var­sin haas­teel­li­set ajat taka­na, eikä hel­po­tus­ta ole tilan­tee­seen het­keen näky­vis­sä. Mui­ta­kin syi­tä voi yrit­tä­jäl­lä olla lopet­taa lii­ke­toi­min­tan­sa, ja jos sel­lai­seen pää­dy­tään, tulee tilin­pää­tök­ses­sä omai­suu­den arvois­sa tämä huo­mioi­da. Lii­te­tie­dois­sa tulee myös ker­toa, jos yri­tyk­sen  toi­min­ta tulee päät­ty­mään seu­raa­val­la tilikaudella.

Omai­suu­den arvostaminen

Hyö­dyk­keet tulee eril­li­sar­vos­taa tilin­pää­tök­ses­sä, eikä omai­suus saa olla arvos­tet­tu lii­an kor­ke­aan arvoon. Tulon­tuot­ta­mis­ky­kyä tulee tilin­pää­tök­ses­sä aina pysäh­tyä miet­ti­mään: Vas­taa­ko jäl­jel­lä ole­va pois­to­suun­ni­tel­ma vie­lä alku­pe­räis­tä suun­ni­tel­maa? Tulee­ko pois­to­suun­ni­tel­maa muut­taa perus­tel­lus­ta syys­tä, vai onko ken­ties teh­tä­vä arvon­alen­tu­mis­kir­jaus? Aineet­to­man omai­suu­den arvos­sa tulee olla eri­tyi­sen kriit­ti­nen ja tar­kis­taa las­kel­mat, jot­ka osoit­ta­vat tulon­tuot­ta­mis­ky­vyn. Mah­dol­li­set alas­kir­jauk­set tulee varo­vai­suu­den peri­aat­teel­la kirjata.

Tili­kau­den jäl­kei­set tapahtumat

Pien- ja mik­ro­y­ri­tys­a­se­tuk­sen 3:3:n mukaan lii­te­tie­to­na on esi­tet­tä­vä sel­lai­set tie­dot tili­kau­den päät­ty­mi­seen jäl­kei­sis­tä olen­nai­sis­ta tapah­tu­mis­ta, jot­ka eivät muu­ten ilme­ne tilin­pää­tök­ses­tä. Lisäk­si on esi­tet­tä­vä arvio täl­lais­ten tapah­tu­mien talou­del­li­ses­ta mer­ki­tyk­ses­tä. Myös kir­jan­pi­to­lain 3:1a edel­lyt­tää, että  esi­te­tään tie­dot olen­nai­sis­ta tapah­tu­mis­ta tili­kau­den päät­ty­mi­sen jälkeen.

Esi­merk­kei­nä täl­lai­sis­ta tapah­tu­mis­ta ovat Brexi­tin ja pan­de­mian mah­doil­li­set vai­ku­tuk­set toi­min­taan jat­kos­sa – yri­tyk­sen tulee arvioi­da, ovat­kon­ko nämä ken­ties yri­tyk­sen toi­min­nal­le oleel­li­sia asioi­ta, jot­ka on esi­tet­tä­vä täs­sä kohdassa.

Voi­ton­ja­ko

Osa­keyh­tiös­sä varo­jen­ja­ko perus­tuu vii­mei­seen vah­vis­tet­tuun tilinpäätökseen.

Vapaa­ta jako­kel­pois­ta pää­omaa las­ket­taes­sa tulee huo­mioi­da varo­ja vähen­tä­vä­nä teki­jä­nä saa­dut tuet (laki yri­tys­ten mää­rä­ai­kai­ses­ta kus­tan­nus­tues­ta 508/2020 , hal­li­tuk­sen esi­tys 91/2020 ja laki ravit­se­mis­yri­tys­ten uudel­leen­työl­lis­tä­mi­sen tuke­mi­ses­ta ja toi­min­nan rajoi­tus­ten hyvit­tä­mi­ses­tä 403/2020) sekä tasees­sa ole­vat kehittämismenot.

Yri­tyk­sen tulee myös huo­mioi­da varo­jen riit­tä­vyys voi­ton­jaon jäl­keen. Varo­ja ei saa jakaa, mikä­li jaos­ta pää­tet­täes­sä tie­de­tään tai aina­kin pitäi­si tie­tää yhtiön ole­van mak­su­ky­vy­tön tai että varo­jen jako tulee aiheut­ta­maan yhtiön maksukyvyttömyyden.

Tei­ja Kerbs
kir­jan­pi­don asiantuntija
Hel­sin­gin seu­dun kauppakamari

Artik­ke­li 4

Brexit ja verotus

Iso-Bri­tan­nia on vie­lä kulu­van vuo­den osal­lis­tu­nut väliai­kai­ses­ti EU:n sisä­mark­ki­noi­hin ja tul­li­liit­toon, siir­ty­mä­ai­ka päät­tyy 31. jou­lu­kuu­ta 2020 EU-eroon. Tämän seu­rauk­se­na hen­ki­löi­den, tava­roi­den ja pal­ve­lu­jen vapaa­seen liik­ku­vuu­teen tulee muu­tok­sia. Ero unio­nis­ta tar­koit­taa, että Iso-Bri­tan­nia ero­aa samal­la myös kai­kis­ta unio­nin teke­mis­tä kan­sain­vä­li­sis­tä sopi­muk­sis­ta. Vero­tuk­sen kan­nal­ta mer­kit­tä­vim­mät muu­tok­set kos­ke­vat tava­ra- ja palvelukauppaa.

Arvon­li­sä­ve­ro­tus

Tava­ra­kaup­pa

Tava­ra­kaup­pa EU:n ja Ison-Bri­tan­nian välil­lä on jat­kos­sa tuon­tia ja vien­tiä, eikä enää yhtei­sö­kaup­paa. Kaik­ki Ison-Bri­tan­nian ja EU:n välil­lä liik­ku­vat tava­rat on tul­li­sel­vi­tet­tä­vä ja tul­li­muo­dol­li­suuk­sia sovel­le­taan kuten muil­la­kin ulkorajoilla.

Yri­tyk­set, jot­ka har­joit­ta­vat tava­ra­kaup­paa EU:n ja Ison-Bri­tan­nian välil­lä, tar­vit­se­vat EORI-nume­ron, jon­ka saa hake­muk­ses­ta tul­lis­ta. Isos­sa-Bri­tan­nias­sa myön­ne­tyt EORI-nume­rot eivät enää 1.1.2021 alkaen ole voi­mas­sa EU:ssa.

Jos maa­han­tuo­ja on arvon­li­sä­ve­ro­vel­vol­li­nen, ilmoi­te­taan ja mak­se­taan maa­han­tuon­nin arvon­li­sä­ve­ro oma-aloit­tei­ses­ti vero­hal­lin­nol­le ja anne­taan tul­li-ilmoi­tus Tul­lil­le. Jos maa­han­tuo­ja ei ole arvon­li­sä­ve­ro­vel­vol­li­nen, Tul­li kan­taa maa­han­tuon­nin arvon­li­sä­ve­ron tul­lauk­sen yhteydessä.

Kun suo­ma­lai­nen yri­tys myy tava­roi­ta Isoon-Bri­tan­ni­aan, kyse on verot­to­mas­ta vien­ti­myyn­nis­tä eikä verot­to­mas­ta yhteisömyynnistä.

Kes­ke­ne­räi­siin tava­ran toi­mi­tuk­siin, joi­den kul­je­tus on alka­nut Ison-Bri­tan­nian ja EU:n jäsen­val­tion välil­lä ennen siir­ty­mä­kau­den päät­ty­mis­tä, sovel­le­taan yhtei­sö­myyn­tiä ja yhtei­sö­han­kin­taa kos­ke­via arvon­li­sä­ve­ron sään­tö­jä, vaik­ka lähet­tä­mi­nen tai kul­jet­ta­mi­nen päät­tyi­si vas­ta 1.1.2021 tai sen jäl­keen. Kun tava­roi­ta tuo­daan yhtei­sö­myyn­ti­nä tai yhtei­sö­han­kin­ta­na Isos­ta-Bri­tan­nias­ta Suo­meen siir­ty­mä­kau­den pää­tyt­tyä, tava­rat on esi­tet­tä­vä Tul­lil­le. Tul­li voi vaa­tia maa­han­tuo­jal­ta näyt­töä sii­tä, että tava­roi­den lähet­tä­mi­nen tai kul­jet­ta­mi­nen alkoi ennen siir­ty­mä­kau­den päättymistä.

Pal­ve­lu­kaup­pa

Suo­ma­lai­sen vero­vel­vol­li­sen myy­des­sä pää­sään­nön mukais­ta pal­ve­lua Isoon-Bri­tan­ni­aan sijoit­tau­tu­neel­le elin­kei­non­har­joit­ta­jal­le, kyse on verot­to­mas­ta myyn­nis­tä EU:n ulko­puo­lel­le. EU:n ulko­puo­lel­le tapah­tu­va pal­ve­lun myyn­ti ilmoi­te­taan arvon­li­sä­ve­roil­moi­tuk­sen koh­das­sa ”0‑verokannan alai­nen lii­ke­vaih­to”.  Jos pal­ve­lu on myyn­ti­maa­sään­nös­ten mukaan myy­ty Isos­sa-Bri­tan­nias­sa, myyn­nin arvon­li­sä­ve­ro­tus tulee sel­vit­tää Iso-Britanniasta.

Kun suo­ma­lai­nen elin­kei­non­har­joit­ta­ja ostaa pää­sään­nön mukais­ta pal­ve­lua brit­ti­läi­sel­tä toi­mit­ta­jal­ta, sovel­le­taan ostoon kään­net­tyä verovelvollisuutta.

Poh­jois-Irlan­ti

Pöy­tä­kir­jan nojal­la Poh­jois-Irlan­tiin sovel­le­taan edel­leen tiet­ty­jä, eten­kin tava­roi­hin liit­ty­viä unio­nin sään­tö­jä ja unio­nin tul­li­koo­dek­sia, ja arvon­li­sä- ja val­mis­te­ve­ro­sään­tö­jä sovel­le­taan kaik­kiin Poh­jois-Irlan­tiin saa­pu­viin tai siel­tä läh­te­viin tava­roi­hin. Näin väl­te­tään tul­li­tar­kas­tuk­set ja ‑val­von­ta Irlan­nin saa­rel­la. Pöy­tä­kir­ja on voi­mas­sa 31.12.2024 asti ja sen voi­mas­sao­loai­kaa voi­daan jatkaa.

Tava­ra­kaup­paan EU:n ja Poh­jois-Irlan­nin välil­lä sovel­le­taan EU-tava­ra­kau­pan yhtei­sö­myyn­tiä ja ‑han­kin­taa kos­ke­via arvon­li­sä­ve­ro­sään­nök­siä. Poh­jois-Irlan­nin VAT-tun­nis­teen maa­koo­di on jat­kos­sa XI.

EU:n arvon­li­sä- ja val­mis­te­ve­ro­sään­tö­jä sovel­le­taan tava­roi­hin, jot­ka saa­pu­vat Poh­jois-Irlan­tiin muu­al­ta Isos­ta-Bri­tan­nias­ta tai läh­te­vät Poh­jois-Irlan­nis­ta muu­al­le Isoon-Britanniaan.

VAT-tun­nuk­set

ALV-tie­to­jen tar­kis­tus­pal­ve­lus­ta ei voi enää 31.12.2020 jäl­keen tar­kis­taa Isos­sa-Bri­tan­nias­sa annet­tu­ja VAT-tunnuksia.

 ALV-EU ‑pal­ve­lu

ALV-EU ‑pal­ve­lun kaut­ta ei enää siir­ty­mä­kau­den jäl­keen voi hakea palau­tuk­sia Ison-Bri­tan­nian osto­las­kui­hin sisäl­ty­väs­tä arvon­li­sä­ve­ros­ta, vaan jat­kos­sa palau­tuk­sia on haet­ta­va suo­raan Ison-Bri­tan­nian vero­vi­ran­omai­sil­ta. Ohjeet hake­mi­seen löy­ty­vät www.gov.uk ‑sivuil­ta. On varau­dut­ta­va sii­hen, että tosit­teet vaa­di­taan alku­pe­räi­si­nä hake­muk­sen liitteeksi.

Vuo­den 2020 aika­na teh­dyis­tä han­kin­nois­ta palau­tus­ta on haet­ta­va vii­meis­tään 31.3.2021.

Poh­jois-Irlan­nis­ta teh­dyis­tä tava­ra­han­kin­nois­ta palau­tus­me­net­te­ly toi­mii jat­kos­sa­kin ALV-EU-palvelussa.

Tulo­ve­ro­tus

Tämän vuo­den lopus­sa päät­ty­vän siir­ty­mä­kau­den jäl­keen vai­ku­tuk­set tulo­ve­ro­tuk­seen riip­pu­vat sii­tä, mitä EU:n ja Ison-Bri­tan­nian tule­vas­ta suh­tees­ta sovi­taan. Suo­men ja Ison-Bri­tan­nian välis­tä tulo­ve­ro­tus­ta kos­ke­vaa vero­so­pi­mus­ta sovel­le­taan kuten aikaisemminkin.

Mika Olli
vero­asian­tun­ti­ja
Hel­sin­gin seu­dun kauppakamari

Artik­ke­li 4

Brexit ja tava­roi­den vaa­ti­mus­ten­mu­kai­suus viennissä

Brexi­tin siir­ty­mä­ajan jäl­keen­kin Yhdis­ty­neen kunin­gas­kun­nan (UK) tava­roi­ta kos­ke­vat kan­sal­li­set lait joh­de­taan pit­käl­ti EU-poh­jai­sis­ta sää­dök­sis­tä, mut­ta eri­lai­sia muu­tok­sia on tulos­sa ja vaa­ti­muk­set pitää tar­kis­taa. Ajan kulues­sa lain­sää­dän­nöl­li­siä ero­ja voi tul­la enem­män­kin, ja samal­la käsi­tyk­sen saa­mi­nen UK:n vaa­ti­muk­sis­ta voi muut­tua hankalammaksi.

Täs­sä jutus­sa on lis­tat­tu vaa­ti­muk­sia, joi­ta jou­lu­kuun alun tilan­teen mukaan tulee huo­mioi­da tava­roi­den vien­nis­sä Isoon-Bri­tan­ni­aan eli Englan­tiin, Wale­siin ja Skot­lan­tiin 1.1.2021 alkaen. Poh­jois-Irlan­tia kos­kee osin eri sään­nöt, kos­ka siir­ty­mä­ajan pää­tyt­tyä Irlan­tia/­Poh­jois-Irlan­tia kos­ke­va pöy­tä­kir­ja ”IE/NI Pro­tocol” tulee sovel­let­ta­vak­si ja Poh­jois-Irlan­ti säi­lyy osin muka­na EU:n sisä­mark­ki­na­sään­tö­jen pii­ris­sä. Lisä­tie­toa täs­tä ja muis­ta tähän artik­ke­liin koo­tuis­ta asiois­ta löy­tyy mm. Euroo­pan komis­sion ohjees­ta ”Notice to sta­ke­hol­ders: With­drawal of the Uni­ted King­dom and EU rules in the field of industrial pro­ducts” (C‑osa) ja  UK:n hal­lin­non ohjees­ta “Placing manu­fac­tu­red goods on the mar­ket in Great Bri­tain from 1 Janua­ry 2021”.

Mark­ki­noil­le saat­ta­mi­nen ennen vuodenvaihdetta

Ennen vuo­den­vaih­det­ta UK:n tai EU:n mark­ki­noil­la lail­li­ses­ti ole­vien tava­roi­den osal­ta ei tar­vit­se teh­dä mitään lisä­toi­men­pi­tei­tä. Kaik­ki tava­rat, jot­ka siir­ty­mä­kau­den päät­tyes­sä on saa­tet­tu lail­li­ses­ti mark­ki­noil­le EU:ssa tai UK:ssa, voi­daan edel­leen aset­taa saa­ta­vil­le EU:n tai UK:n mark­ki­noil­la, ja nii­tä voi­daan siir­tää näi­den kak­sien mark­ki­noi­den välil­lä, kun­nes ne pää­ty­vät loppukäyttäjälle.

Aset­ta­mi­sel­la saa­ta­vil­le mark­ki­noil­la tar­koi­te­taan tava­ran toi­mit­ta­mis­ta mark­ki­noil­le lii­ke­toi­min­nan yhtey­des­sä jake­lua, kulu­tus­ta tai käyt­töä var­ten joko mak­sua vas­taan tai maksutta.

Tava­roi­den kat­so­tan läh­tö­koh­tai­ses­ti ole­van mark­ki­noil­la, kun nii­den val­mis­tus­pro­ses­si on saa­tet­tu lop­puun, ne on yksi­löl­li­ses­ti tun­nis­tet­tu ja siir­ty­mi­ses­tä on sovit­tu, vaik­ka tuot­tei­ta ei vie­lä oli­si­kaan siir­ret­ty Ison-Bri­tan­nian tai EU:n mark­ki­noil­le siir­ty­mä­ajan päät­tyes­sä. Tätä ei sovel­le­ta esi­mer­kik­si kor­vat­ta­vis­sa ole­viin tava­roi­hin, tai tava­roi­hin, joi­den val­mis­ta­mi­ses­ta on teh­ty sopi­mus, mut­ta joi­ta ei ole vie­lä val­mis­tet­tu. Mark­ki­noil­le saat­ta­mis­ta kos­ke­vis­ta sään­nöis­tä ja esi­mer­keis­tä löy­tyy lisä­tie­toa yllä mai­ni­tuis­ta Euroo­pan komis­sion ohjeen B‑osasta ja UK:n hal­li­non sivuilta.

Todis­tus­taak­ka on maa­han­tuo­jal­la, jake­li­jal­la tai muul­la talou­del­li­sel­la toi­mi­jal­la, ja todis­teek­si riit­tää läh­tö­koh­tai­ses­ti kaup­pa­so­pi­mus, las­ku tai todis­te tava­roi­den kuljetuksesta.

Vaa­ti­mus­ten­mu­kai­suu­den arvioin­ti ja sen mer­kin­tä: UKCA

Suu­rin osa Ison-Bri­tan­nian mark­ki­noil­le vie­tä­vis­tä nykyi­sis­tä CE-mer­kin­tää vaa­ti­vis­ta tava­rois­ta tulee mer­ki­tä UKCA-mer­kin­näl­lä siir­ty­mä­ajan jälkeen.

CE- ja UKCA ‑mer­kin­tää kos­ke­vat sään­nöt ovat täl­lä tie­toa jat­kos­sa lin­jas­sa sil­tä osin, että jos tes­taus- tai tar­kas­tus­lai­tok­sen käyt­tä­mis­tä ei vaa­di­ta EU:ssa CE-mer­kin­nän kiin­nit­tä­mi­sek­si, ei sitä vaa­di­ta myös­kään UKCA-mer­kin­nän osal­ta. Tämä kos­kee suu­rin­ta osaa tava­roi­ta, eli tuot­teen val­mis­ta­jan tai val­tuu­te­tun edus­ta­jan vakuu­tus sii­tä, että tava­ra täyt­tää tuo­tet­ta kos­ke­vat vaa­ti­muk­set, riit­tää. Vas­taa­vas­ti jos EU:ssa vaa­di­taan tava­ral­le vaa­ti­mus­ten­mu­kai­suu­den arvioin­tia ilmoi­te­tus­sa lai­tok­ses­sa CE-mer­kin­nän saa­mi­sek­si, Isos­sa-Bri­tan­nias­sa edel­ly­te­tään samoil­ta tava­roil­ta tes­taa­mis­ta UK:n hyväk­sy­mäs­sä arvioin­ti­lai­tok­ses­sa, jot­ta sii­hen voi­daan kiin­nit­tää UKCA-merkintä.

Jos tava­ra on tar­koi­tet­tu EU:n, Poh­jois-Irlan­nin ja Ison-Bri­tan­nian mark­ki­noil­le, sii­hen voi­daan kiin­nit­tää sekä CE- että UKCA-mer­kin­nät. UKCA-mer­kin­tä ei ole jat­kos­sa päte­vä EU:n tai Poh­jois-Irlan­nin markkinoilla.

Uudet vaa­ti­muk­set 1.1.2021

Uudet Ison-Bri­tan­nian tava­roi­ta kos­ke­vat vaa­ti­muk­set pitää huo­mioi­da heti vuo­den­vaih­tees­sa, eli vie­jän on var­mis­tet­ta­va tava­roi­ta kos­ke­vat sään­nöt.  Esim. lääk­kei­tä, ajo­neu­vo­ja ja raken­nus­tuot­tei­ta kos­kee eril­li­set vaa­ti­muk­set, ja ei-har­mo­ni­soi­tu­jen tuot­tei­den vas­ta­vuo­roi­nen tun­nis­ta­mi­nen ei enää ole voi­mas­sa siir­ty­mä­ajan loput­tua. Lisä­tie­to­ja löy­tyy UK:n hal­lin­non ohjeesta.

Joi­den­kin CE-mer­kit­ty­jen tava­roi­den osal­ta on kui­ten­kin ase­tet­tu siir­ty­mä­ai­ka. Jos EU:n ja Ison-Bri­tan­nian jota­kin tiet­tyä tava­raa kos­ke­vat vaa­ti­muk­set ovat yhte­ne­väi­set, kuten esi­mer­kik­si lelu­ja ja konei­ta kos­ke­vat sään­nöt, voi EU:n CE-mer­kin­näl­lä varus­te­tut tava­rat vie­dä Isoon-Bri­tan­ni­aan vuo­den 2021 lop­puun asti. Tämä edel­lyt­tää, että joku seu­raa­vis­ta kri­tee­reis­tä täyttyy:

  • CE-mer­kin­tä ei vaa­di tes­taus- tai tar­kas­tus­lai­tok­sen käyt­tä­mis­tä tai
  • pakol­li­nen tes­taus on teh­ty EU:n hyväk­sy­mäs­sä ilmoi­te­tus­sa lai­tok­ses­sa tai
  • UK:n hyväk­sy­mäs­sä ilmoi­te­tus­sa lai­tok­ses­sa teh­dys­tä tes­tauk­ses­ta annet­tu todis­tus EU-vaa­ti­mus­ten­mu­kai­suus­va­kuu­tuk­seen liit­tyen on siir­ret­ty EU:n hyväk­sy­mäl­le ilmoi­te­tul­le lai­tok­sel­le ennen siir­ty­mä­ajan lop­pua. Yri­tyk­sen tulee sopia täs­tä molem­pien lai­tos­ten kans­sa. (Ks. lisä­tie­toa yllä mai­ni­tun komis­sion ohjeen A‑osasta.)

Val­tuu­tet­tu edustaja

EU:n ulko­puo­lel­la val­mis­te­tul­le tava­ral­le nimet­ty EU:ssa toi­mi­va val­tuu­tet­tu edus­ta­ja ei voi enää vuo­den­vaih­teen jäl­keen toi­mia edus­ta­ja­na Isos­sa-Bri­tan­nias­sa, vaan tava­ral­le tulee nime­tä uusi edus­ta­ja UK:sta.

Maa­han­tuo­jan velvollisuudet

Kun tava­raa vie­dään Ison-Bri­tan­nian mark­ki­noil­le vuo­den­vaih­teen jäl­keen, maa­han­tuo­jan tulee var­mis­taa, että:

  • tava­raan on mer­kit­ty maa­han­tuo­jan nimi ja yhteys­tie­dot (täs­tä on voi­mas­sa poik­keus­sään­tö vuo­den 2022 lop­puun saakka)
  • vaa­ti­mus­ten­mu­kai­suus on todet­tu ja sii­hen liit­ty­vät mer­kin­nät on tehty
  • tek­ni­set asia­kir­jat on laa­dit­tu ja mer­kin­nät on tehty
  • vaa­ti­mus­ten­mu­kai­suus­va­kuu­tus on pidet­tä­vä saa­ta­vil­la ja tal­le­tet­ta­va 10 vuodeksi
  • tava­ra on vaa­ti­mus­ten mukainen.

Lisä­tie­to­ja:

Sopi­mus Ison-Bri­tan­nian ja Poh­jois-Irlan­nin yhdis­ty­neen kunin­gas­kun­nan eroa­mi­ses­ta Euroo­pan unio­nis­ta ja Euroo­pan ato­mie­ner­giayh­tei­sös­tä (kon­so­li­doi­tu teks­ti)

Yleis­tä tie­toa ja link­ke­jä  https://vnk.fi/brexitin-vaikutukset-yrityksiin

UK:sta EU:n suun­taan tava­roi­ta tuo­taes­sa huo­mioi­ta­via sään­tö­jä on mm. Tuke­sin sivuil­la https://tukes.fi/brexit

Mai­ja Kärkäs
päällikkö
Enterpri­se Euro­pe Network
Hel­sin­gin seu­dun kauppakamari

Kesä­työ­paik­ka­ky­se­lyn 2021 tulokset
Vai­kut­ta­mis­fo­rum 2021

Kategoriassa: tiedotus

Lue toi­min­nas­tam­me

Etelä-Karjalan elinkeinostrategia 2024

Toiminta- ja vaikuttamissuunnitelma 2025

Keskuskauppakamarin ansiomerkit

Keskuskauppakamari
  • Email
  • Facebook
  • Flickr
  • LinkedIn
  • Phone
  • YouTube

: +358 40 351 8480
: ekarjala@kauppakamari.fi

© 2025 · Etelä-Karjalan kauppakamari · Raatimiehenkatu 20 A, 53100 Lappeenranta

rekisteriseloste · käyttöehdot · tietosuojaseloste · evästekäytännöt
Käytämme evästeitä sivuston käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Hyväksymällä tämän sivusto toimii kaikilla päätelaitteilla - vaakaan tai pystyyn. Klikkaamalla “OK”, sallit myös keksien käytön ja sivuston sujuvan toiminnan.OKEn hyväksyEvästekäytännöt