Etelä-Karjalan kauppakamari

Lappeenranta, Finland

  • Ajan­koh­tais­ta
  • Toi­min­ta
    • Toi­­min­­ta- ja vaikuttamissuunnitelma
    • Sään­nöt
    • Hal­li­tus
    • Valio­kun­nat
      • Ansio­merk­ki­va­lio­kun­ta
      • Kau­pan ja pal­ve­lua­lan valiokunta
      • Mat­kai­lu­va­lio­kun­ta
      • Kou­­lu­­tus- ja osaamisvaliokunta
      • Logis­­tiik­­ka- ja teollisuusvaliokunta
    • Twit­te­ris­tä
    • Digi­jul­kai­sut
    • Kat­sauk­set
    • Arkis­toi­dut tiedotteet
  • Jäse­nek­si
    • Mik­si jäse­nyys kannattaa?
    • Liit­ty­mis­lo­ma­ke
    • Jäsen­mak­su­tau­luk­ko
    • Jäsen­kir­je
    • Jäse­net
    • Jäsen­tun­nus
  • HHJ-kurs­­sit
  • Kou­lu­tus
  • Pal­ve­lut
    • Mak­su­ton neuvontapalvelu
    • Ulko­maan­kau­pan asiakirjat
    • Ansio­mer­kit
    • Tava­ran­tar­kas­tus
    • Väli­mies­me­net­te­ly
  • Yhteys­tie­dot
    • Palau­te
  • Ilmoit­tau­tu­mi­nen
  • English/Svenska/Deutsch
Etelä-Karjalan kauppakamari > tiedotus > Suo­ma­lais­ten yri­tys­ten ase­moi­tu­mi­nen ja tuo­te­stra­te­gia – avain menestykseen

Julkaistu: 13.9.2024

Suo­ma­lais­ten yri­tys­ten ase­moi­tu­mi­nen ja tuo­te­stra­te­gia – avain menestykseen

Suo­ma­lais­ten yri­tys­ten ase­moi­tu­mi­nen ja tuo­te­stra­te­gia – avain menestykseen

Syk­syi­siä ter­vei­siä Tuk­hol­mas­ta, jos­sa kau­pun­gin kadut ovat jäl­leen täyn­nä elä­mää kesän hil­jai­suu­den jäl­keen. Syk­syn saa­pues­sa kau­pun­ki täyt­tyy uudes­ta ener­gias­ta: kadut vili­se­vät ihmi­siä, säh­kö­pos­ti­laa­ti­kot täyt­ty­vät nopeas­ti ja puhe­li­met alka­vat soi­da. On mah­dol­li­suuk­sien aika, jol­loin opti­mis­min hen­ki on käsin­kos­ke­tel­ta­va talou­del­li­ses­ti haas­ta­van kau­den jälkeen.

Ruot­sin talou­del­li­nen tilan­ne 2024: Talou­den piristyminen

Kor­kean inflaa­tion ja kor­ko­jen kau­den jäl­keen Ruot­sin talous on nyt asteit­tain vakaan­tu­mas­sa. Vuon­na 2024 odo­te­taan 1,3 pro­sen­tin kas­vua, joka kas­vaa 2,2 pro­sent­tiin vuon­na 2025. Inflaa­tio on jo lähel­lä kah­den pro­sen­tin tavoi­tet­ta, ja Ruot­sin kes­kus­pank­ki on alka­nut las­kea ohjaus­kor­koa. Tämä vakau­tu­mi­nen luo suo­tui­san ympä­ris­tön inves­toin­neil­le ja lii­ke­toi­min­nan kehi­tyk­sel­le, ja mer­kit­see Ruot­sin siir­ty­mis­tä koh­ti vah­vem­paa talou­del­lis­ta jaksoa.

Mark­ki­noil­le tulo – enem­män kuin pelk­kä liiketoimintasuunnitelma 

Ruot­sin mark­ki­noi­den vien­ti­asian­tun­ti­ja­na olen näh­nyt monien yri­tys­ten onnis­tu­van – ja epä­on­nis­tu­van – mark­ki­noil­le tulos­saan. Ruot­si tar­jo­aa val­ta­vas­ti mah­dol­li­suuk­sia, mut­ta se on myös mark­ki­na-alue, joka vaa­tii har­kit­tua stra­te­gi­aa ja syväl­lis­tä ymmär­rys­tä sekä kulut­ta­ja­käyt­täy­ty­mi­ses­tä että lii­ke­toi­min­ta­kult­tuu­ris­ta. Yri­tys­ten kehit­tä­jä­nä autan yri­tyk­siä navi­goi­maan näil­lä moni­mut­kai­sil­la, mut­ta lupaa­vil­la markkinoilla.

Ruot­sin mark­ki­noil­le pää­sy ei tar­koi­ta vain lii­ke­toi­min­ta­suun­ni­tel­man laa­ti­mis­ta – se edel­lyt­tää syväl­lis­tä mark­ki­naym­mär­rys­tä ja sopeu­tu­mis­ta pai­kal­li­siin vaa­ti­muk­siin ja odo­tuk­siin. Kun työs­ken­te­len yri­tys­ten kans­sa, jot­ka halua­vat laa­jen­tua Ruot­siin, ensim­mäi­nen suo­si­tuk­se­ni on aina luo­da rää­tä­löi­ty mark­ki­noil­le tulos­tra­te­gia. Tämä sisäl­tää kai­ken oikean yri­tys­muo­don valin­nas­ta ja syväl­li­sen SWOT-ana­lyy­sin suo­rit­ta­mi­ses­ta kil­pai­li­joi­den huo­lel­li­seen arvioin­tiin ja tuot­tei­den ase­moi­mi­seen niin, että ne erot­tu­vat Ruot­sin kyp­sil­lä markkinoilla.

Monil­le yri­tyk­sil­le vien­ti on luon­nol­li­nen ensias­kel. Tuot­tei­den suo­ra myyn­ti ruot­sa­lai­sil­le jake­li­joil­le tai vähit­täis­myy­jil­le voi olla hyvä aloi­tus, mut­ta se vaa­tii myös vah­vaa ymmär­rys­tä pai­kal­li­sis­ta ver­kos­tois­ta ja lii­ke­toi­min­ta­ka­na­vis­ta. Ruot­sin mark­ki­noil­la, joil­la monet tuot­teet ja pal­ve­lut ovat jo vakiin­tu­neet, on rat­kai­se­van tär­ke­ää erot­tau­tua laa­dun, inno­vaa­tioi­den tai vah­van kes­tä­vän kehi­tyk­sen pro­fii­lin avul­la – arvot, joi­ta ruot­sa­lai­set kulut­ta­jat arvos­ta­vat suuresti.

Ase­moi­tu­mi­nen mark­ki­noil­la – löy­dä ainut­laa­tui­nen paikkasi
Yksi suu­rim­mis­ta haas­teis­ta yri­tyk­sil­le, jot­ka halua­vat pääs­tä Ruot­sin mark­ki­noil­le, on löy­tää oma ainut­laa­tui­nen ase­man­sa. Ruot­si on kyp­sä mark­ki­na, mikä tar­koit­taa, että kulut­ta­jil­la on jo pal­jon vaih­toeh­to­ja. Onnis­tu­mi­seen tar­vi­taan sel­keä vies­tin­tä sii­tä, mikä tekee tuot­tees­ta tai pal­ve­lus­ta ainut­laa­tui­sen ja mik­si juu­ri ruot­sa­lai­sen kulut­ta­jan tuli­si vali­ta se.

Tuo­te­stra­te­gia on täs­sä avai­na­se­mas­sa. Ruot­sis­sa kes­tä­vä kehi­tys ja inno­vaa­tiot ovat kak­si kes­keis­tä käsi­tet­tä, jot­ka voi­vat aut­taa yri­tyk­siä luo­maan kil­pai­lue­tua. Kyse ei ole vain toi­mi­vas­ta tuot­tees­ta – vaan sii­tä, että tar­jot­tu tuo­te vas­taa ruot­sa­lais­ten kulut­ta­jien arvo­ja, kuten ympä­ris­tö­tie­toi­suut­ta ja sosi­aa­lis­ta vas­tuu­ta. Tuot­teen mukaut­ta­mi­nen ruot­sa­lais­ten miel­ty­mys­ten mukaan, niin suun­nit­te­lun kuin toi­min­nal­li­suu­den osal­ta, voi olla rat­kai­se­van tär­ke­ää menestykselle.

Omas­ta koke­muk­ses­ta­ni voin sanoa, että jot­kut yri­tyk­set ovat menes­ty­neet teke­mäl­lä pie­niä sää­tö­jä, kuten käyt­tä­mäl­lä kier­rä­tet­tä­viä pak­kauk­sia tai mukaut­ta­mal­la tuot­tei­den­sa omi­nai­suuk­sia Ruot­sin tiuk­ko­jen ympä­ris­tö­vaa­ti­mus­ten mukai­ses­ti. Kun yri­tys osoit­taa sitou­tu­van­sa kes­tä­vään kehi­tyk­seen, ei vain tuot­tees­sa, vaan koko toi­min­nas­saan, se voi luo­da vah­van brän­dia­se­man markkinoilla.

Erot­tau­tu­mi­nen – tee tuot­tees­ta­si ainutlaatuinen 

Kil­pail­luil­la mark­ki­noil­la, kuten Ruot­sis­sa, erot­tu­mi­nen on rat­kai­se­van tär­ke­ää. Kyse ei ole vain hyväs­tä tuot­tees­ta, vaan sii­tä, että pys­tyt tar­joa­maan jotain, mitä kil­pai­li­jat eivät voi. Tämä voi tar­koit­taa kaik­kea erin­omai­ses­ta asia­kas­ko­ke­muk­ses­ta ainut­laa­tui­seen toi­min­nal­li­suu­teen tai suun­nit­te­luun. Yri­tys, joka pys­tyy tar­joa­maan tuot­teen, joka ei ole vain kus­tan­nus­te­ho­kas, vaan myös tuo todel­lis­ta lisä­ar­voa asiak­kaal­le, on pal­jon suu­rem­mas­sa ase­mas­sa menes­tyäk­seen Ruotsissa.

Kun työs­ken­te­len asiak­kai­den kans­sa, näen usein, kuin­ka tär­ke­ää on kes­kit­tyä laa­tuun ja kes­tä­vään kehi­tyk­seen osa­na eri­lais­tu­mis­stra­te­gi­aa. Ruot­sa­lai­set kulut­ta­jat ovat tark­ko­ja ja hyvin infor­moi­tu­ja, ja he valit­se­vat mie­luum­min tuot­tei­ta, jot­ka on suun­ni­tel­tu kes­tä­mään ja joil­la ei ole nega­tii­vis­ta vai­ku­tus­ta ympä­ris­töön. Näi­den asioi­den sel­keä vies­tin­tä mark­ki­noin­nis­sa ja brän­di­stra­te­gias­sa voi teh­dä kai­ken eron.

Mark­ki­noil­le tulos­tra­te­gian valinta 

Kun on aika vali­ta oikea mark­ki­noil­le tulos­tra­te­gia, on usei­ta tapo­ja ede­tä. Pie­nem­mil­le yri­tyk­sil­le suo­ra vien­ti voi olla teho­kas tapa saa­da nopeas­ti jalan­si­jaa mark­ki­noil­la ilman laa­jo­ja infra­struk­tuu­ri-inves­toin­te­ja. Suh­tei­den raken­ta­mi­nen pai­kal­lis­ten jake­li­joi­den ja vähit­täis­myy­jien kans­sa voi olla hyvä tapa tavoit­taa nopeas­ti ruot­sa­lai­sia kuluttajia.

Suu­rem­mil­le yri­tyk­sil­le tai niil­le, jot­ka halua­vat pit­kä­ai­kai­sen läs­nä­olon, tytä­ryh­tiön perus­ta­mi­nen tai yhteis­yri­tyk­sen (Joint Ven­tu­re) sol­mi­mi­nen voi olla kes­tä­väm­pi vaih­toeh­to. Yhteis­yri­tys voi olla eri­tyi­sen hyö­dyl­li­nen, kos­ka sen avul­la voi hyö­dyn­tää pai­kal­li­sen kump­pa­nin mark­ki­na­tie­toa ja ole­mas­sa ole­via jake­lu­ka­na­via. Yhteis­työs­sä pai­kal­li­sen toi­mi­jan kans­sa yri­tyk­set voi­vat myös nopeam­min ymmär­tää ja mukau­tua Ruot­sin sää­dök­siin ja liiketoimintanormeihin.

Lop­pu­pää­tel­mät

Menes­ty­mi­nen Ruot­sin mark­ki­noil­la vaa­tii har­kit­tua stra­te­gi­aa ja syväl­lis­tä ymmär­rys­tä pai­kal­li­sis­ta olo­suh­teis­ta. Mukaut­ta­mal­la tuo­te­stra­te­gi­aa­si ja ase­moi­tu­mis­ta­si sekä valit­se­mal­la oikean mark­ki­noil­le tulos­tra­te­gian, voit lisä­tä mah­dol­li­suuk­sia­si pait­si tul­la mark­ki­noil­le, myös luo­da pit­kä­ai­kai­sen ja menes­tyk­sek­kään lii­ke­toi­min­nan. Ruot­si on mah­dol­li­suuk­sien mark­ki­na – mut­ta menes­ty­mi­nen vaa­tii sitou­tu­mis­ta, tie­toa ja kestävyyttä.

Reportaasi/julkaisu: Juta Lan­ders / 2024-09-12
Lii­ke­toi­min­nan kehit­tä­jä, Expand Abroad Ser­vices, Tukholma
juta@expandabroadservices.com

Uuden TET.fi-verkkopalvelun avul­la tar­joat hel­pos­ti nuo­rel­le mah­dol­li­suu­den tutus­tua työelämään
MAR­JO OKKO ON VUO­DEN 2024 KAUPPAKAMARILAINEN

Kategoriassa: tiedotus

Lue toi­min­nas­tam­me

Etelä-Karjalan elinkeinostrategia 2024

Toiminta- ja vaikuttamissuunnitelma 2025

Keskuskauppakamarin ansiomerkit

Keskuskauppakamari
  • Email
  • Facebook
  • Flickr
  • LinkedIn
  • Phone
  • YouTube

: +358 40 351 8480
: ekarjala@kauppakamari.fi

© 2025 · Etelä-Karjalan kauppakamari · Raatimiehenkatu 20 A, 53100 Lappeenranta

rekisteriseloste · käyttöehdot · tietosuojaseloste · evästekäytännöt
Käytämme evästeitä sivuston käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Hyväksymällä tämän sivusto toimii kaikilla päätelaitteilla - vaakaan tai pystyyn. Klikkaamalla “OK”, sallit myös keksien käytön ja sivuston sujuvan toiminnan.OKEn hyväksyEvästekäytännöt