Etelä-Karjalan kauppakamari

Lappeenranta, Finland

  • Ajan­koh­tais­ta
  • Toi­min­ta
    • Toi­­min­­ta- ja vaikuttamissuunnitelma
    • Sään­nöt
    • Hal­li­tus
    • Valio­kun­nat
      • Ansio­merk­ki­va­lio­kun­ta
      • Kau­pan ja pal­ve­lua­lan valiokunta
      • Mat­kai­lu­va­lio­kun­ta
      • Kou­­lu­­tus- ja osaamisvaliokunta
      • Logis­­tiik­­ka- ja teollisuusvaliokunta
    • Twit­te­ris­tä
    • Digi­jul­kai­sut
    • Kat­sauk­set
    • Arkis­toi­dut tiedotteet
  • Jäse­nek­si
    • Mik­si jäse­nyys kannattaa?
    • Liit­ty­mis­lo­ma­ke
    • Jäsen­mak­su­tau­luk­ko
    • Jäsen­kir­je
    • Jäse­net
    • Jäsen­tun­nus
  • HHJ-kurs­­sit
  • Kou­lu­tus
  • Pal­ve­lut
    • Mak­su­ton neuvontapalvelu
    • Ulko­maan­kau­pan asiakirjat
    • Ansio­mer­kit
    • Tava­ran­tar­kas­tus
    • Väli­mies­me­net­te­ly
  • Yhteys­tie­dot
    • Palau­te
  • Ilmoit­tau­tu­mi­nen
  • English/Svenska/Deutsch
Etelä-Karjalan kauppakamari > tapahtumat > VETOO­MUS SUO­MEN HAL­LI­TUK­SEL­LE: RAS­KAS TEOL­LI­SUUS TAR­VIT­SEE RAITEITA

Julkaistu: 20.8.2024

VETOO­MUS SUO­MEN HAL­LI­TUK­SEL­LE: RAS­KAS TEOL­LI­SUUS TAR­VIT­SEE RAITEITA

Vetoo­mus 19.8.2024 Luumäki–Joutseno-kaksoisraiteen rakentamiseksi

Tava­ra­lii­ken­ne on kas­va­nut Kar­ja­lan radal­la välil­lä Luumäki–Joutseno yli kol­man­nek­sel­la geo­po­liit­ti­ses­ta tilan­tees­ta joh­tu­vien muu­tos­ten vuok­si. Yhteys on ollut jo aiem­min yksi Suo­men vilk­kaim­mis­ta yksi­rai­tei­sis­ta ratao­suuk­sis­ta. Suju­va, kus­tan­nus­te­ho­kas ja tur­val­li­nen rai­de­lii­ken­ne on met­sä­teol­li­suu­den eli­neh­to ja vält­tä­mät­tö­myys met­sä­bio­ta­lou­den suurmaakunnalle.

Hal­li­tuk­seen on vedot­tu siten, että se käyn­nis­tää hal­li­tus­oh­jel­man mukai­ses­ti kak­sois­rai­teen raken­ta­mi­sen välil­lä Luumäki–Joutseno ja osoit­taa sil­le tar­vit­ta­van mää­rä­ra­han, 40 mil­joo­naa euroa, vuo­den 2025 bud­jet­tiin ja varau­tuu lop­pu­ra­hoi­tuk­seen, 222 mil­joo­naa euroa, tule­vien vuo­sien kehyk­sis­sä. Hal­li­tus­oh­jel­mas­sa han­ke on kir­jat­tu­na nimel­lä Kar­ja­lan radan kehit­tä­mi­nen Luumäki–Imatra, 2. vai­he (215 M€).

Ete­lä-Kar­ja­lan kaup­pa­ka­ma­rin on yksi vetoo­muk­sen allekirjoittajista.


Val­tio­neu­vos­to

RAS­KAS TEOL­LI­SUUS TAR­VIT­SEE RAITEITA

Vetoo­mus Luumäki–Joutseno-kaksoisraiteen rakentamiseksi

Suo­men suu­rim­mat rau­ta­tie­rah­din volyy­mit liik­ku­vat Kaak­kois-Suo­mes­sa. Vil­kas tava­ra­lii­ken­ne perus­tuu Suo­men mer­kit­tä­vim­män met­sä­teol­li­suus­kes­kit­ty­män ja muun ras­kaan vien­ti­teol­li­suu­den tuotantoon.

Vien­ti­teol­li­suu­den perus­e­del­ly­tyk­se­nä on toi­mi­va lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä alem­pias­tei­ses­ta tie­ver­kos­ta läh­tien. Pel­käs­tään Ete­lä-Kar­ja­las­sa, met­sä­bio­ta­lou­den suur­maa­kun­nas­sa, käy­te­tään puu­ta yli 15 mil­joo­naa kuu­tio­ta vuo­des­sa. Se on yli­voi­mai­ses­ti eni­ten Suo­mes­sa. Rek­ka­kuor­mik­si muu­tet­tu­na Ete­lä-Kar­ja­lan puu­raa­ka-ainei­den kul­je­tuk­set tar­koit­tai­si­vat yli 300 000 rek­kaa vuo­des­sa: päi­vää koh­den siis 850 rek­ka­kuor­mal­lis­ta. Vaik­ka osa raa­ka-aineis­ta kul­je­tet­tai­siin vesi­teit­se, on sel­vää, että ilman toi­mi­vaa rai­de­lii­ken­net­tä ei ole myös­kään menes­ty­vää met­sä- ja muu­ta vientiteollisuutta.

Ete­lä-Kar­ja­lan liit­to ja kau­pun­git, Ete­lä-Kar­ja­lan kaup­pa­ka­ma­ri ja Yrit­tä­jät sekä UPM Kau­kas ja Sto­ra Enson Imat­ran teh­taat koros­ta­vat, että rau­ta­tie­kul­je­tuk­set ovat Ete­lä-Kar­ja­lan vien­ti­teol­li­suu­den eli­neh­to, kos­ka kul­je­tet­ta­vat tava­ra­mää­rät ovat mas­sii­vi­set. Kumi­pyö­rä­stra­te­gian sijaan on vält­tä­mä­tön­tä luo­da edel­ly­tyk­siä suju­val­le, kus­tan­nus­te­hok­kaal­le, tur­val­li­sel­le ja vähä­pääs­töi­sel­le rai­de­lii­ken­teel­le ja vas­ta­ta geo­po­liit­ti­sen tilan­teen muka­naan tuo­miin lii­ken­ne­vir­to­jen muutoksiin.

Luu­mäen ja Jout­se­non väli Kar­ja­lan radal­la on ollut jo aiem­min yksi Suo­men vilk­kaim­mis­ta yksi­rai­tei­sis­ta ratao­suuk­sis­ta, ja sen tava­ra­lii­ken­teen volyy­mi on kas­va­nut enti­ses­tään: 36 pro­sent­tia vuo­des­ta 2021 vuo­teen 2023. Lii­ken­ne­vir­rat ovat muut­tu­neet, kos­ka raa­ka-ainei­ta rajan pin­nas­sa ole­vil­le teh­tail­le ei tuo­da enää Venä­jäl­tä, eikä Sai­maan kana­vaa käy­te­tä kul­je­tus­väy­lä­nä. Luumäki–Joutseno-osuus Kar­ja­lan radal­la on ollut jo ennen Venä­jän hyök­käys­so­taa vien­ti­teol­li­suu­den kan­nal­ta kriit­ti­nen pullonkaula.

Vetoam­me pää­mi­nis­te­ri Pet­te­ri Orpon hal­li­tuk­seen, että se käyn­nis­tää hal­li­tus­oh­jel­man mukai­ses­ti kak­sois­rai­teen raken­ta­mi­sen välil­lä Luumäki–Joutseno ja osoit­taa sil­le tar­vit­ta­van mää­rä­ra­han, 40 mil­joo­naa euroa, vuo­den 2025 bud­jet­tiin ja varau­tuu lop­pu­ra­hoi­tuk­seen, 222 mil­joo­naa euroa, tule­vien vuo­sien kehyksissä.

Luumäki–Joutseno-välityskyvyn paran­ta­mi­nen ja nopeu­den­nos­to on Väy­län inves­toin­tioh­jel­mas­sa 2025–2032 (262 M€), ja hal­li­tus­oh­jel­maan han­ke on kir­jat­tu nimel­lä ”Kar­ja­lan radan kehit­tä­mi­nen, Luumäki–Imatra, 2. vai­he” (215 M€). Uudes­sa TEN T‑asetuksessa Kar­ja­lan rata kuu­luu Lap­peen­ran­taan saak­ka osak­si ydinverkkoa.

Luu­mäen ja Jout­se­non väli­sen kak­sois­rai­teen rata­suun­ni­tel­ma ja kaa­voi­tus ovat val­mis­tu­mas­sa vuo­den 2024 lopul­la, ja han­ke on raken­ta­mis­val­miu­des­sa ja käyn­nis­tet­tä­vis­sä vuon­na 2025. Pää­mi­nis­te­ri Pet­te­ri Orpon hal­li­tus on ohjel­mas­saan lin­jan­nut, että rai­de­lii­ken­tees­tä tehdään
entis­tä kil­pai­lu­ky­kyi­sem­pi lii­ken­ne­muo­to lähes 1,4 mil­jar­din euron eril­li­sel­lä inves­toin­ti­pa­ke­til­la. Täs­sä val­tion­ta­lou­den tilan­tees­sa hal­li­tuk­sen tulee koh­den­taa lii­ken­nein­ves­toin­te­ja nii­hin akuut­tei­hin, hal­li­tus­oh­jel­maan kir­jat­tui­hin hank­kei­siin, jot­ka tuke­vat vien­ti­teol­li­suu­den toi­min­tae­del­ly­tyk­siä ja tuo­vat näin hyvää kan­san­ta­lou­teen. Lii­ken­ne­jär­jes­tel­mää tulee kehit­tää todel­li­siin elin­kei­noe­lä­män tar­pei­siin pohjautuen.

Lisä­tie­to­ja:
Satu Sika­nen, maa­kun­ta­joh­ta­ja, 0400 661 318, satu.sikanen@ekarjala.fi
Juk­ka Kopra, maa­kun­ta­hal­li­tuk­sen puheen­joh­ta­ja, 0400 515 066, jukka.kopra@eduskunta.fi

Ete­lä-Kar­ja­las­sa 19.8.2024

Ete­lä-Kar­ja­lan liitto
JUK­KA KOPRA
Maa­kun­ta­hal­li­tuk­sen pj.
Lap­peen­ran­nan kaupunki
JOO­NAS GRÖNLUND
Kau­pun­gin­hal­li­tuk­sen pj.
Imat­ran kaupunki
ILK­KA NOKELAINEN
Kau­pun­gin­hal­li­tuk­sen pj.

 

Ete­lä-Kar­ja­lan kauppakamari
JUHA RIIKOLA
Hal­li­tuk­sen pj.
Ete­lä-Kar­ja­lan Yrittäjät
SAN­NA LÖTJÖNEN
Hal­li­tuk­sen pj.
 

 

UPM Kau­kas
VIL­LE KARVONEN
Tehtaanjohtaja
Sto­ra Enson Imat­ran tehtaat
JAN­NE KALLIO
Tehtaanjohtaja

 

 

ARVON­LI­SÄ­VE­RO­TUK­SES­SA TAPAHTUU
HYVÄN JOH­TA­MI­SEN AAMIAI­NEN KUUL­TIIN KAS­VUN MINDSETISTA

Kategoriassa: tapahtumat, tiedotus

Lue toi­min­nas­tam­me

Etelä-Karjalan elinkeinostrategia 2024

Toiminta- ja vaikuttamissuunnitelma 2025

Keskuskauppakamarin ansiomerkit

Keskuskauppakamari
  • Email
  • Facebook
  • Flickr
  • LinkedIn
  • Phone
  • YouTube

: +358 40 351 8480
: ekarjala@kauppakamari.fi

© 2025 · Etelä-Karjalan kauppakamari · Raatimiehenkatu 20 A, 53100 Lappeenranta

rekisteriseloste · käyttöehdot · tietosuojaseloste · evästekäytännöt
Käytämme evästeitä sivuston käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Hyväksymällä tämän sivusto toimii kaikilla päätelaitteilla - vaakaan tai pystyyn. Klikkaamalla “OK”, sallit myös keksien käytön ja sivuston sujuvan toiminnan.OKEn hyväksyEvästekäytännöt