Etelä-Karjalan kauppakamari

Lappeenranta, Finland

  • Ajan­koh­tais­ta
  • Toi­min­ta
    • Toi­­min­­ta- ja vaikuttamissuunnitelma
    • Sään­nöt
    • Hal­li­tus
    • Valio­kun­nat
      • Ansio­merk­ki­va­lio­kun­ta
      • Kau­pan ja pal­ve­lua­lan valiokunta
      • Mat­kai­lu­va­lio­kun­ta
      • Kou­­lu­­tus- ja osaamisvaliokunta
      • Logis­­tiik­­ka- ja teollisuusvaliokunta
    • Twit­te­ris­tä
    • Digi­jul­kai­sut
    • Kat­sauk­set
    • Arkis­toi­dut tiedotteet
  • Jäse­nek­si
    • Mik­si jäse­nyys kannattaa?
    • Liit­ty­mis­lo­ma­ke
    • Jäsen­mak­su­tau­luk­ko
    • Jäsen­kir­je
    • Jäse­net
    • Jäsen­tun­nus
  • HHJ-kurs­­sit
  • Kou­lu­tus
  • Pal­ve­lut
    • Mak­su­ton neuvontapalvelu
    • Ulko­maan­kau­pan asiakirjat
    • Ansio­mer­kit
    • Tava­ran­tar­kas­tus
    • Väli­mies­me­net­te­ly
  • Yhteys­tie­dot
    • Palau­te
  • Ilmoit­tau­tu­mi­nen
  • English/Svenska/Deutsch
Etelä-Karjalan kauppakamari > tapahtumat > Lii­ken­teen val­ta­suo­net kun­toon ‑vetoo­mus

Julkaistu: 8.9.2020

Lii­ken­teen val­ta­suo­net kun­toon ‑vetoo­mus

Vetoo­mus 3.9.2020

Itäi­sen Suo­men toi­mi­va ja kes­tä­vä infra edis­tää koko maan kilpailukykyä

Itäi­sen Suo­men maa­kun­nat (Ete­lä-Kar­ja­la, Ete­lä-Savo, Kai­nuu, Poh­jois-Kar­ja­la ja Poh­jois-Savo) ovat mer­kit­tä­vä osa Suo­men elin­kei­noe­lä­män kivi­jal­kaa. Vien­nin mää­rä vuon­na 2019 oli 5,35 mil­jar­dia euroa, joka mer­kit­see yli 8 %:n osuut­ta koko Suo­men vien­nis­tä. Maa­kun­tien kes­kei­sim­mät toi­mia­lat ovat met­sä- ja maa­ta­lous­tuo­tan­to, elin­tar­vi­ke­teol­li­suus, energia‑, tek­no­lo­gia- ja kone­teol­li­suus. Lisäk­si alu­eel­la on mer­kit­tä­vää kai­vos­toi­min­taa ja kai­vos­teol­li­suu­den mine­raa­lie­siin­ty­miä, kas­va­va ter­veys- ja hyvin­voin­ti­tek­no­lo­gian sek­to­ri, mat­kai­lu­po­ten­ti­aa­li sekä lähei­syys Venä­jän markkinoille.

Itäi­sen Suo­men pää­yh­tey­det ovat val­ta­tie 5 ja 6, Savon ja Kar­ja­lan radat, Sai­maan kana­va sekä len­to­lii­ken­ne. Elin­kei­noe­lä­män eri toi­mia­lat hyö­dyn­tä­vät koko lii­ken­nein­fraa tar­pei­den­sa mukaan. Teol­li­suu­den tuot­teet kul­je­te­taan val­ta­tie­tä, pää­tei­tä ja rata­verk­koa pit­kin, mut­ta raa­ka-aine­kul­je­tuk­siin tar­vi­taan myös toi­mi­vaa poi­kit­tai­sia yhteyk­siä ja alem­man asteen tie­verk­koa. Eri­tyi­ses­ti ras­kas teol­li­suus hyö­dyn­tää rai­de- ja vesi­lii­ken­net­tä. Kan­sain­vä­li­nen yri­tys­toi­min­ta ja mat­kai­lu edel­lyt­tä­vät myös toi­mi­vaa len­to­lii­ken­net­tä ja esi­mer­kik­si lää­ke­teol­li­suu­del­le nopeat leh­to­rah­tiyh­tey­det ovat eli­neh­to. Monia­lai­nen vien­ti­sek­to­ri tar­vit­see­kin toi­mi­vat, suo­rat ja kaik­kien lii­ken­ne­muo­to­jen kan­sain­vä­li­set yhtey­det. Lisäk­si kan­sa­lai­set pen­de­löi­vät väy­lil­lä moni­paik­kai­ses­ti työ­paik­ko­jen, kodin ja vapaa-aja­na­sun­to­jen välillä.

Itäi­sen Suo­men lii­ken­neyh­tey­det ovat jää­neet jäl­keen muun Suo­men kehi­tyk­ses­tä ja kas­va­vaa kor­jaus­vel­kaa on kes­ki­mää­räis­tä enem­män. Esi­mer­kik­si val­ta­tiet 5 ja 6 eivät täy­tä maan­tei­den pää­väy­lien pal­ve­lu­ta­soa (ase­tus maan­tei­den ja rau­ta­tei­den pää­väy­lis­tä ja nii­den pal­ve­lu­ta­sos­ta, 933/2018). Val­ta­teil­lä on mer­kit­tä­viä suju­vuus- ja tur­val­li­suus­puut­tei­ta: Tiet ovat edel­leen monin pai­koin kapei­ta, mäki­siä ja mut­kai­sia ja niil­lä on monia vaa­ral­li­sia taso­liit­ty­miä. Teil­lä nopeus­ra­joi­tuk­set muut­tu­vat useas­ti, monin pai­koin nopeus­ra­joi­tuk­set ovat alhai­sia ja niil­tä puut­tuu tur­val­li­sia ohi­tus­mah­dol­li­suuk­sia. Mat­ka-aiko­jen enna­koi­mat­to­muus lisää logis­tiik­ka­kus­tan­nuk­sia sekä lii­ken­ne­pääs­tö­jä. Myös Savon ja Kar­ja­lan rato­jen pal­ve­lu­ta­so on rato­jen geo­met­rian, van­han­ai­kai­sen tur­va­tek­nii­kan sekä taso­ris­teyk­sien run­saan mää­rän takia muu­ta Suo­mea mer­kit­tä­väs­ti heikompi.

Me itäi­sen Suo­men kaup­pa­ka­ma­rit ja maa­kun­ta­lii­tot vetoam­me vah­vas­ti riit­tä­vän rahoi­tuk­sen saa­mi­sek­si alu­eem­me lii­ken­teen pää­väy­lien kehit­tä­mi­seen. Pää­väy­lien kun­toa ja pal­ve­lu­ta­soa tulee kehit­tää sys­te­maat­ti­ses­ti, pit­kä­jän­tei­ses­ti ja vai­heit­tain. Uusien rai­de­hank­kei­den suun­nit­te­lu vaa­tii aikaa ja raken­ta­mi­nen toteu­tui­si 2030-luvul­la. Tie­verk­koa, val­ta­tei­tä 5 ja 6 tulee jat­ko­ke­hit­tää nyt heti (2020-luvun alku), vas­taa­maan maan­tei­den pää­väy­lien pal­ve­lu­ta­soa. Lisäk­si perus­väy­län­pi­don rahoi­tus­ta tulee nos­taa heti kor­jaus­vel­kaa vähen­tä­väl­le tasol­le eri­tyi­ses­ti alem­man astei­sen tie­ver­kon osal­ta. Tämä menet­te­ly tur­vai­si teol­li­suu­den tar­vit­se­mat raaka-ainekuljetukset.

Ympä­ris­töys­tä­väl­li­sen vesi­lii­ken­teen kehit­tä­mi­sek­si ja Itä-Suo­men teol­li­suu­den logis­ti­sen ase­man paran­ta­mi­sek­si Sai­maan kana­van sul­ku­jen piden­tä­mi­ses­tä tulee teh­dä pää­tös yhdes­sä veden­pin­nan tason nos­ton kans­sa val­tion ensi vuo­den talous­ar­vios­sa, jot­ta uusi rah­ti- ja ris­tei­ly­lai­va­ka­lus­to saa­daan käyt­töön 2024 mennessä.

Savon ja Kar­ja­lan rato­jen nopeus­ta­so­jen nos­ta­mi­nen tulee aloit­taa heti ja mah­dol­lis­taa Itä-Suo­men teol­li­suu­del­le myös suo­rat vien­ti­kul­je­tuk­set rau­ta­teit­se itään kan­sain­vä­lis­tä­mäl­lä Imat­ran rau­ta­tie­y­li­tys­paik­ka. Lisäk­si rata­pi­ho­ja tulee paran­taa mah­dol­lis­ta­maan rai­de­lii­ken­teen kas­vu ja täs­mäl­li­syys. Itäi­sen Suo­men junayh­teyk­sien nopeut­ta­mi­nen Hel­sin­kiin oikai­se­mal­la Kou­vo­las­ta Por­voon kaut­ta hyö­dyt­tää laa­jas­ti kaik­kia Itäi­sen Suo­men maa­kun­tia. Itä­ra­dan lin­jauk­ses­ta Hel­sin­ki-Por­voo-Kou­vo­la on teh­tä­vä pää­tös 12-vuo­ti­ses­sa lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä­suun­ni­tel­mas­sa, jot­ta hank­keen suun­nit­te­lu voi­daan aloit­taa ja uusi rata raken­taa 2030-luvul­la. Pidem­mäl­lä aika­vä­lil­lä myös kan­sain­vä­li­sen rai­de­lii­ken­ne­hank­keen toteu­tus 2040- ja 50-luvuil­la Kot­kan kaut­ta suo­raan Vii­pu­riin ja Pie­ta­riin sekä Mos­ko­vaan paran­tai­si elin­kei­noe­lä­män ja mat­kai­lusek­to­rin mah­dol­li­suuk­sia (ns. Rantarata).

Lii­ken­nein­ves­toin­nit paran­ta­vat mer­kit­tä­väs­ti aluei­den saa­vu­tet­ta­vuut­ta, elin­kei­noe­lä­män kil­pai­lu­ky­kyä ja vien­tiä sekä työs­sä­käyn­tia­luei­den toi­mi­vuut­ta. Toi­mi­vat infra- ja logis­tiik­ka­ket­jut edis­tä­vät lii­ken­teen kes­tä­vyyt­tä ja tehok­kuut­ta sekä vähen­tä­vät kus­tan­nuk­sia, lii­ken­ne­pääs­tö­jä ja paran­ta­vat lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta.  Me alle­kir­joit­ta­jat edel­ly­täm­me, että val­tion talous­ar­vioon osoi­te­taan mää­rä­ra­ho­ja kes­keis­ten väy­liem­me paran­ta­mi­seen syk­syn bud­jet­ti­rii­hes­sä, EU:n elvy­tys­pa­ke­tis­ta ja val­ta­kun­nal­li­sen lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä­suun­ni­tel­man toi­men­pi­deoh­jel­mas­sa. Lisäk­si Itä-Suo­men lii­ken­teen pää­väy­lät tulee saa­da laa­jas­ti osak­si EU:n TEN‑T ydinverkkoa.

Ete­lä-Kar­ja­lan liit­to, maa­kun­ta­joh­ta­ja Satu Sikanen
Ete­lä-Savon maa­kun­ta­liit­to, maa­kun­ta­joh­ta­ja Pent­ti Mäkinen
Kai­nuun liit­to, maa­kun­ta­joh­ta­ja Pent­ti Malinen
Poh­jois-Kar­ja­lan maa­kun­ta­liit­to, Ris­to Poutiainen
Poh­jois-Savon lii­to, maa­kun­ta­joh­ta­ja Mar­ko Korhonen

Ete­lä-Kar­ja­lan kaup­pa­ka­ma­ri, toi­mi­tus­joh­ta­ja Mika Peltonen
Ete­lä-Savon kaup­pa­ka­ma­ri, toi­mi­tus­joh­ta­ja Tep­po Leinonen
Kuo­pion alu­een kaup­pa­ka­ma­ri, toi­mi­tus­joh­ta­ja Kai­ja Savolainen
Oulun kauppakamari/Kainuun ja Koil­lis­maan kaup­pa­ka­ma­rio­sas­tot, toi­mi­tus­joh­ta­ja Jari Tuovinen
Poh­jois-Kar­ja­lan kaup­pa­ka­ma­ri, toi­mi­tus­joh­ta­ja Mat­ti Vuojärvi

Lisä­tie­to­ja Ete­lä-Kar­ja­lan osalta:

Ete­lä-Kar­ja­lan kauppakamari
Mika Peltonen
Puhe­lin 040 513 4490

Osaa­mi­ses­ta kil­pai­lue­tua – Deep Lead ‑tie­tois­kut
Koro­na­ky­se­ly 3.9.2020 (vol. 7)

Kategoriassa: tapahtumat, tiedotus

Lue toi­min­nas­tam­me

Etelä-Karjalan elinkeinostrategia 2024

Toiminta- ja vaikuttamissuunnitelma 2025

Keskuskauppakamarin ansiomerkit

Keskuskauppakamari
  • Email
  • Facebook
  • Flickr
  • LinkedIn
  • Phone
  • YouTube

: +358 40 351 8480
: ekarjala@kauppakamari.fi

© 2025 · Etelä-Karjalan kauppakamari · Raatimiehenkatu 20 A, 53100 Lappeenranta

rekisteriseloste · käyttöehdot · tietosuojaseloste · evästekäytännöt
Käytämme evästeitä sivuston käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Hyväksymällä tämän sivusto toimii kaikilla päätelaitteilla - vaakaan tai pystyyn. Klikkaamalla “OK”, sallit myös keksien käytön ja sivuston sujuvan toiminnan.OKEn hyväksyEvästekäytännöt