Etelä-Karjalan kauppakamari

Lappeenranta, Finland

  • Ajan­koh­tais­ta
  • Toi­min­ta
    • Toi­­min­­ta- ja vaikuttamissuunnitelma
    • Sään­nöt
    • Hal­li­tus
    • Valio­kun­nat
      • Ansio­merk­ki­va­lio­kun­ta
      • Kau­pan ja pal­ve­lua­lan valiokunta
      • Mat­kai­lu­va­lio­kun­ta
      • Kou­­lu­­tus- ja osaamisvaliokunta
      • Logis­­tiik­­ka- ja teollisuusvaliokunta
    • Twit­te­ris­tä
    • Digi­jul­kai­sut
    • Kat­sauk­set
    • Arkis­toi­dut tiedotteet
  • Jäse­nek­si
    • Mik­si jäse­nyys kannattaa?
    • Liit­ty­mis­lo­ma­ke
    • Jäsen­mak­su­tau­luk­ko
    • Jäsen­kir­je
    • Jäse­net
    • Jäsen­tun­nus
  • HHJ-kurs­­sit
  • Kou­lu­tus
  • Pal­ve­lut
    • Mak­su­ton neuvontapalvelu
    • Ulko­maan­kau­pan asiakirjat
    • Ansio­mer­kit
    • Tava­ran­tar­kas­tus
    • Väli­mies­me­net­te­ly
  • Yhteys­tie­dot
    • Palau­te
  • Ilmoit­tau­tu­mi­nen
  • English/Svenska/Deutsch
Etelä-Karjalan kauppakamari > tapahtumat > LAS­KU­HUI­JAUK­SET PII­NAA­VAT YRI­TYK­SIÄ ERI­TYI­SES­TI KESÄI­SIN – NÄIN VARAUDUT

Julkaistu: 28.6.2023

LAS­KU­HUI­JAUK­SET PII­NAA­VAT YRI­TYK­SIÄ ERI­TYI­SES­TI KESÄI­SIN – NÄIN VARAUDUT

Yri­tyk­siin ja orga­ni­saa­tioi­hin koh­dis­tu­vat las­ku­hui­jauk­set yleis­ty­vät kesä­lo­ma­kau­den aika­na, sil­lä yri­tyk­sis­sä on vähem­män vaki­tuis­ta hen­ki­lö­kun­taa ja hui­ja­rit tie­tä­vät tämän. Yri­tyk­sil­tä vie­dään joka kesä eri­lai­sin kei­noin sie­voi­sia sum­mia rahaa. Kes­kus­kaup­pa­ka­ma­ri on koon­nut ohjei­ta las­ku­hui­jauk­sil­ta varautumiseksi. 
Kesä­lo­mien aikaan yri­tyk­sis­sä on vähem­män vaki­tuis­ta hen­ki­lö­kun­taa. Hui­ja­rit tie­tä­vät tämän ja vie­vät joka kesä eri­lai­sin hui­jauk­sin sie­voi­sen sum­man yri­tys­ten rahaa. Mene­tet­tyä rahaa saa­daan äärim­mäi­sen har­voin takai­sin. Sik­si hui­jaus­las­kut oli­si hyvä osa­ta tun­nis­taa ja tor­jua ennen vahin­gon tapah­tu­mis­ta, muis­tut­taa Kes­kus­kaup­pa­ka­ma­rin han­ke­joh­ta­ja Panu Ves­te­ri­nen.
”Hui­jaus­las­kuil­la har­hau­te­taan yri­tys mak­sa­maan tuot­teis­ta tai pal­ve­luis­ta, joi­ta se ei ole tilan­nut tai sen työn­te­ki­jän on har­hau­tet­tu puhe­li­mes­sa tilaa­maan. Yleen­sä täl­lai­nen pal­ve­lu on lisäk­si yli­hin­tai­nen sisäl­töön­sä näh­den tai mitään oike­aa pal­ve­lua ei edes tule”, sanoo Vesterinen.

Ves­te­ri­sen mukaan hui­jaus­las­kut voi­vat liit­tyä esi­mer­kik­si eri­lai­siin kam­pan­joi­hin, mark­ki­noin­tiin, hyvän­te­ke­väi­syy­teen, viran­omai­siin, yri­tys­ha­ke­mis­toi­hin tai mui­hin yrityspalveluihin.

”Tek­ni­ses­ti ja laa­dul­taan las­kui­na nii­tä on vai­ke­aa erot­taa aidois­ta las­kuis­ta. Hui­jaus­las­ku yri­te­tään saa­da näyt­tä­mään asian­mu­kai­sel­ta ja luo­tet­ta­val­ta, jot­ta sitä käsit­te­le­vät ihmi­set eivät alkai­si sel­vi­tel­lä sitä sen enem­pää ennen mak­sa­mis­ta”, sanoo Vesterinen.

Las­kun mak­suai­ka on usein lyhyt. Las­kun­mak­sua voi­daan yrit­tää kii­reh­tiä eri­lai­sin teko­syin. Tar­koi­tuk­se­na on saa­da yri­tys mak­sa­maan ennen kuin vaki­nai­set työn­te­ki­jät palaa­vat lomilta.

Kes­kus­kaup­pa­ka­ma­ri on koon­nut ohjei­ta las­ku­hui­jauk­sil­ta varautumiseksi:

1. Ker­to­kaa hen­ki­lö­kun­nal­le las­ku­hui­jauk­sen mahdollisuudesta.

2. Jos tie­dät­te, ettei teil­le ole tulos­sa kesän aika­na yhtään kam­pan­joi­hin, mark­ki­noin­tiin, hyvän­te­ke­väi­syy­teen, yri­tys­pal­ve­lui­hin tai vas­taa­vaan liit­ty­vää las­kua, ker­to­kaa asias­ta las­ku­ja käsit­te­le­vil­le työntekijöille.

3. Luo­kaa mak­su­käy­tän­nöt, jos­sa las­ku­jen oikeel­li­suus tulee var­mis­tet­tua. Nou­dat­ta­kaa käytäntöjä.

4. Pereh­dyt­tä­kää las­kun toden­pe­räi­syy­den tar­kis­ta­mi­nen ja lähet­tä­jän taus­to­jen selvittäminen.

5. Ker­to­kaa ettei työn­te­ki­jää tul­la moit­ti­maan sii­tä, jos hän jät­tää epä­sel­väs­sä tilan­tees­sa las­kun odot­ta­maan het­kek­si. Hui­ja­rit voi­vat yrit­tää luo­da pai­net­ta työn­te­ki­jään vetoa­mal­la kii­ree­seen ja jon­kin pal­ve­lun tai tuot­teen saa­mat­ta jäämiseen.

6. Luvat­kaa työn­te­ki­jöil­le mah­dol­li­suuk­sien mukaan jokin palk­kio jokai­ses­ta tun­nis­te­tus­ta ja mak­sa­mat­ta jää­nees­tä huijauslaskusta.

7. Ker­to­kaa ettei tilauk­siin sitou­du­ta puhe­li­mes­sa. Sen sijaan on pyy­det­tä­vä aina kir­jal­li­nen tarjous.

8. Las­kus­sa mah­dol­li­ses­ti mai­nit­tuun asia­kas­pal­ve­lu­nu­me­roon ei vält­tä­mät­tä kan­na­ta soit­taa. Se voi olla kal­lis mak­sul­li­nen numero.

9. Teh­kää tar­vit­taes­sa riko­sil­moi­tus poliisille.

MAK­SU­TON ILMAS­TO­TIE­TOIS­KU 22.8.2023
NÄIN VÄL­TÄT PAKOT­TEI­DEN KIERTOYRITYKSET

Kategoriassa: tapahtumat, tiedotus

Lue toi­min­nas­tam­me

Etelä-Karjalan elinkeinostrategia 2024

Toiminta- ja vaikuttamissuunnitelma 2025

Keskuskauppakamarin ansiomerkit

Keskuskauppakamari
  • Email
  • Facebook
  • Flickr
  • LinkedIn
  • Phone
  • YouTube

: +358 40 351 8480
: ekarjala@kauppakamari.fi

© 2025 · Etelä-Karjalan kauppakamari · Raatimiehenkatu 20 A, 53100 Lappeenranta

rekisteriseloste · käyttöehdot · tietosuojaseloste · evästekäytännöt
Käytämme evästeitä sivuston käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Hyväksymällä tämän sivusto toimii kaikilla päätelaitteilla - vaakaan tai pystyyn. Klikkaamalla “OK”, sallit myös keksien käytön ja sivuston sujuvan toiminnan.OKEn hyväksyEvästekäytännöt